I våras presenterade Oxelösunds kommun de första Oxelösundsprofilerna som skulle fungera som ambassadörer för sin stad. Nu har de fått sällskap av nya oxelösundare som ska vara ansiktena utåt. Folk har fått komma med förslag till vilka som skulle passa och nu har den platsvarumärkesgrupp som arbetar med projektet valt åtta nya profiler.
– Jag är en stolt oxelösundare. Här vill jag leva, bilda familj och dö, säger Caxton Njuki som är en av de nyblivna ambassadörerna som samlats på Järntorget.
►Några snabba frågor till hela sällskapet här nedanför
Frågorna vi ställde: 1) Hur ska du vara en Oxelösundsprofil? 2) Vad är det bästa med Oxelösund? 3) Vad kan bli bättre?
[bild nr="2,3,4,5,6,7,8"]
De nyutnämnda profilerna får presentera sig för varandra och det verkar som att de flesta av dem har en gemensam nämnare. Det tar väldigt lång tid för dem att gå ett ärende i Oxelösunds centrum.
Här vill jag leva, bilda familj och dö
– Det tar tre timmar för mig att gå och handla här. Folk vill prata och jag är inte den typen som springer undan, säger Håkan "Olga" Carlsson.
– Jag tänker inte flytta härifrån. Om jag inte skulle ha havet så nära skulle jag nog bli knäpp, fortsätter han.
Om man lyfter blicken något mot Prismanhuset på andra sidan torget hänger där en banderoll med texten "We are Oxelösund" och en bild på havet, hamnen och Femörehuvud. Det också en del av platsvarumärkesbyggandet som enligt kommunen mest är till för oxelösundarna själva.
Bland annat har logotyperna "We are Oxelösund och #OXLS tagits fram och finns på exempelvis mössor och andra reklamartiklar. Arbetet med att ta fram varumärkesplattformen kostade 250 000 kronor och gjordes under 2016. Under 2018 kommer kampanjen totalt att kosta ungefär 400 000 kronor för bland annat fotografering av alla 13 profilerna, bildbehandling, layout, profilprodukter, annonser och extra satsningar under bomässan.
Fotnot: En Oxelösundsprofil var inte med vid startträffen. Erik Nilsson studerar på gymnasiet och spelar innebandy i Onyx allsvenska lag.