Avbildandeförbud

Övrigt2006-03-20 16:20
!Det är inte smart att försöka vitsa till det i marknadsföringen under OS-tider. Så mycket är uppenbart efter rabaldret kring två småföretagare i Västerås som retat upp Sveriges olympiska kommitté (SOK) med sina annonser i lokaltidningen VLT.
SOK har därför jagat en pizzabagare och en frukt- och grönthandlare i Västerås för att de otillbörligen använt sig av bokstäverna OS under de olympiska spelen. För OS-pizzan ville den olympiska kommittén ha 50 000 kronor i rättighetsersättning och för frukthandlarens ostkväll, där hon piffat till inbjudan genom att sätta OS i ost inom parentes, krävdes 90 000 kronor.

SOK-ordföranden och Nyköpingsbon Stefan Lindeberg beklagar tonen och säger till VLT att bara upprepade varumärkesintrång ska leda till krav på skadestånd. Policyn framstår som rimlig.
Det är nu inte bara lokala småföretagare som kontrolleras av SOK, det gäller även storföretag som använder sig av OS i sin marknadsföring utan att ha ett avtal med SOK. Men tillvägagångssättet gentemot de två småföretagen i Västerås förvånar - och det skadar SOK:s anseende. Att dra fram grövsta artilleriet direkt mot företagare som uppenbarligen inte insett att det var fråga om varumärkesintrång, visar inte precis på fingertoppskänsla. Visst ska SOK värna sitt varumärke. Men det gynnar ingen om folk bibringas uppfattningen att det under olympiska spel råder ett absolut avbildandeförbud av bokstäverna O och S.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om