Även varmt väder försenar tågen
Att den långa vintern är över betyder inte att pendeltågen går i tid som man skulle kunna tro. Även värmen kan orsaka förseningar. Enligt SN:s beräkningar är väderförutsättningarna för att tågen ska hålla tidtabellen endast de rätta runt hälften av årets dagar.
Då kom värmen.
På måndagen var rekordmånga pendeltågsvagnar bortplockade från trafiken som rullade. Det resulterade i inställda tåg och för korta tåg och i förlängningen att folk inte fick plats på de få och korta tåg som gick. Och att de tåg som gick var så fulla med svettande människor att de kom försent till anslutningen i Södertälje hamn och Gnestaresenärerna försenades ytterligare.
Även på tisdagen rådde viss vagnbrist.
Tre månader av snö, en månad av löv som faller och ytterligare viss tid med temperaturer under noll. Lägg där till riktigt varma dagar som kan orsaka solkurvor på spåren och drygt halva året har gått - med väder som orsakar förseningar på pendeln.
Eliana Najem sitter på tåget som är på väg från Gnesta.
Det är varmt, säger hon och fläktar ansiktet med tidningen hon håller i handen.
Hur håller tågen tidtabellen i värmen?
Det funkar bra ibland. Men i Södertälje hamn brukar man få vänta riktigt länge ibland.
Rykten gick på måndagen om att värmen kom så plötsligt så att luftkonditioneringssystemen i vagnarna gick sönder.
Men detta gällde inte de nyinköpta vagnarna, försäkrar projektledare Johan Sjöholm.
Först trodde vi att det var ventilationsproblem.
Varför det?
För att det var varmt i vagnarna förstås. Men vid kontroll visade det sig att det inte var något fel. Vagnbristen berodde på flera saker, till exempel dörrfel.
Fungerar de nya vagnarna bra när det är varmt?
Det vet vi inte. Först fick vi kritik för att det var för kallt i vagnarna när det var varmt ute. Men vi började sätta in de nya vagnarna i augusti så vi har inte haft någon riktig prövning än.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!