Bagaren som är het på bakruta och bakaxel
Till vardags är Thomas Swenson bagare och ägare av Princess konditori i Nyköping. Under vissa helger blir det dock andra bullar av. Då byter Thomas gräddtårtan mot V8:an och kör så det ryker i racingklassen V8 Challenge.
Nyköpingsföraren Thomas Swenson kör en sänkt Camaro 84 med drygt 400 hästkrafter. Tävlandet och racing har alltid varit något som legat honom varmt om hjärtat.
Jag har alltid haft ett intresse för bilar och racing. Jag började köra Camaron för tre år sedan när V8 Challenge startade. Tidigare har jag även kört lite gokart, säger Thomas Swenson som till vardags arbetar som bagare på det egna konditoriet Princess i Nyköping.
Några problem att kombinera sitt yrkesliv med racingen har han ännu inte stött på.
Racingen tar inte så mycket tid. Det är mest på vintrarna som man jobbar med bilen. Men jag skulle inte kunna hålla på om det inte var som det är med tävlingar bara på lördagar. Det bästa hade ju varit om tävlingarna hade gått på söndagar men nu kan brorsan hoppa in på konditoriet när jag tävlar.
Krävs det inte mycket deg för att vara med i sådan här serie?
Nej, inte särskilt. Jag har en del sponsorer och får rabatt hos leverantörer. Det behövs inget team, eftersom jag kör sprintlopp. Går du in i depå är det kört. Det är en ganska billig form av racing.
Thomas har även tävlat i sporter med något färre hästkrafter inblandade.
Jag var jockey ett tag och har en tredjeplats i Grand National som bäst. Har även sysslat med Maraton och Triatlon men det har alltid funnits bilar med i bilden, säger Thomas.
En normal V8:Challengetävling består av ett tidkörningspss på 15-20 minuter för att bestämma startpositionen. Sedan körs två stycken tävlingar på vardera tio-femton varv. Det är tuff körning med mycket bredsladd och plåtkontakt. Maxhastigheten på rakorna ligger på drygt 200 km/h.
I den första deltävlingen i Karlskoga för en månad sedan slutade Thomas tvåa i det första racet. I det andra tvingades han bryta efter att växellådan rasat.
Den andra deltävlingen kördes på Anderstorp. Två andraplatser blev resultatet och Thomas har därmed fått en bra inledning av årets säsong.
Ja, jag är nöjd eftersom motorn är ny för i år. Målsättningen är att vinna totalt, säger Thomas som slutade trea i förra årets serie, efter att ett motorhaveri i sista loppet spolierade hans chanser att ta hem serien totalt.
Några prispengar att tala om finns inte.
Nej, jag kör för spänningens och ärans skull. Det är kul att köra fort och en tjusning att höra ljudet av V8:orna, säger Thomas Swenson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!