Bakom Telias logga gömmer sig Lukasjenko

Telia har investerat i en ny logotype. Den är liten, lila och kostade en kvarts miljard. Tanken bakom den nya loggan, som påminner lite om ett vanligt ­garnnysta, är att bolaget vill samla alla sina 18 dotterbolag under en och samma förpackning. Trådarna ska bindas ihop och symbolisera enighet.

Övrigt2011-05-17 05:00

Telias vd Lars Nyberg är exalterad. ”Jag älskar det här varumärket, det är inte bara kosmetika”, konstaterar han i en snabb kommentar (SVT 12/5). Förändringen ska alltså inte bara vara ytlig; den ska kännas på djupet och borra sig ner hela vägen till företagets själ. Men frågan är vilka nya värderingar som Telia vill kommunicera. Just nu pågår annonskampanjen 1000 möjligheter. Kampanjen är en lila marknadsföringsinsats i lyxförpackning som, bortsett från att Telia erbjuder sina kunder billigare telefonräkning, konstaterar att ”tillsammans kommer vi att kunna skapa kommunikationsmöjligheter utöver det vanliga”.

Det låter för vackert för att vara sant. Och är för vackert för att vara sant. Den som väljer att skrapa på ytan, i stället för att köpa en ny iPhone med tillhörande Spotifyabonnemang och fri surf, upptäcker att långt ifrån all verksamhet under Telias globala kommunikationsparaply, för människor närmare varandra.
I Telias affärsplan finns ett uttalat mål att växa i länder som många av oss aldrig hört talas om, som ännu färre har besökt och som UD från och till avråder från att besöka. Länderna ligger i Centralasien och har en gemensam nämnare i att de slutar med -stan och saknar yttrandefrihet.
Bristen på yttrandefrihet har aldrig hindrat Telia från att göra affärer. Den mest uppseendeväckande är kopplingen – just det, kopplingen – mellan Telia och Vitrysslands diktator Aleksandr Lukasjenko. Telia äger 38 procent i bolaget Turkcell, som i sin tur samäger den vitryska operatören Life ihop med staten. Uppgifter från operatörer som Life var avgörande när vitrysk säkerhetstjänst sökte upp och arresterade demokratiaktivister, som befunnit sig på torget i Minsk, i samband med det riggade vitryska valet förra året.

Telia är inte ensamt om att ta för lätt på grundläggande mänskliga rättigheter.
I samma Vitryssland använder samma diktator Ericssons avlyssningsutrustning.
Däremot slår få företag sig så skamlöst för bröstet, som när reklamen lovar ”ett större Telia med större möjligheter” – och samtidigt ger sig in i den ena skurkstaten efter den andra. Konsekvensen blir just bara kosmetika.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om