Bålgetingar surrar in på Björshult
I dag blir det drag på Björshultsbanan. Då intar crosskartarna motorstadion. Crosskart är en liten stålbur på hjul med en motorcykelmotor, som körs på grusbana.
Fordonet är knappt två meter långt och består av en stålbur med ett hjul i varje hörn och drivs av en motorcykelmotor. Lätt vikt och stark motor ger ordentliga fartresurser.
Den gör garanterat 0100 kilometer i timmen på under fyra sekunder, berättar Fredrik Dahlberg.
Han kör i värstingklassen, med motorer på maximalt 500 kubikcentimeter.
Det var Erland Andersson som kom på idén med cross-kart. Det tog ett tag innan han fick gehör för sin idé. De första maskinerna byggdes 1984, två år senare genomfördes tre testtävlingar och året därpå började man köra en serie, Svenska cupen. 1992 fick man ett Riksmästerskap och 1998 fick crosskart SM-status.
Fredrik Dahlberg började för tre år sedan, då med en lite mindre 250-kubikscart. Den har nu svågern Lennart Dahlberg tagit över. Intresset gick samma väg också.
Det blev mer och mer. Har hållit på med motor hela tiden och när jag fick se det på riktigt så blev man frälst.
Till det här året har de gått med i SMK Nyköping och dragit igång crosskartsektionen tillsammans med Kent Murkkala och Arto Ilvespakka, som också kör i 250-klassen.
Det är en till, Kents bror Torbjörn, berättar Arto.
Han har ryggskott och kunde inte komma. Men han ska köra, så vi får väl lyfta honom i och ur bilen.
Tävlingen är en av åtta deltävlingar i svenska cupen och 70 förare har föranmält sig. Totalt finns cirka 300 licensierade förare i landet.
Vi har hyrt in en tävlingsledare från Strängnäs som ska hjälpa oss eftersom det är första gången, säger Arto.
Crosskart är en relativt billig sport. En bra, färdig crosskart får man för 75 000 kronor. Kan man skruva själv blir det ännu billigare. För det får man en maskin som drar ifrån det mesta. Toppfarten ligger runt 160 kilometer i timmen.
Man måste köra aggressivt, säger Fredrik Dahlberg. Man måste välja, antingen köra man eller så köra man inte. Det går inte att tveka.
Bilarna har stel bakaxel och därmed blir körsättet lite speciellt.
Straxt innan kurvan låser jag hjulen och ställer upp den, sen styr jag med gasen genom kurvan.
Med den höga farten och nio beslutsamma förare i varje heat är det inte ovanligt att det smäller.
Alltid är det någon som rullar. Det brukar vara några i varje heat som inte kommer i mål.
Trots det är det ovanligt med olyckor. Allvarligaste olyckan råkade killen som kickar igång motorn på startplattan ut för.
Kicken slog tillbaka så han bröt benet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!