Banverket utrederNyköpingÖstgötalänk
Med infrastrukturpropositionen klubbad kan nu Banverkets Östra Banregion detaljplanera projekt fram till 2004. Sju stora projekt kostnadsberäknade till runt 2,8 miljarder kronor väntas dra igång. Men NyköpingÖstgötalänken finns som väntat ännu inte med.
Regeringens infrastrukturproposition klubbades av Riksdagen den 14 december. Under en tioårsperiod satsas bland annat 140 miljarder kronor på järnvägen.
Chefen för statliga Banverkets Östra Regiondel, KjellÅke Averstad menar att man nu kan öka förutsättningarna för effektiv och konkurrenskraftig tågtrafik. Men för att det ska bli fallet krävs förbättringar på två nyckelpositioner inom järnvägsnätet i Östra regionen: Fler spår genom Stockholm och ökad kapacitet vid Hallsberg. Citybanan genom Stockholm ska stå färdig senast 2011. Ombyggnad av Hallsbergs rangerbangård startar redan 2003.
Just den ökade kapaciteten genom Stockholm är en förutsättning för att Nyköping- och Östgötalänken ska kunna byggas och framförallt bli effektiv.
Östra banregionen har just nu tre större pågående projekt: dubbelspår mellan EskilstunaFolkesta, nytt resecentrum och ny bangård i Mjölby samt nya spår från Stockholm södra till Årstaberg vilket bland annat innehåller nya Årstabron.
Följande projekt väntas gå igång 20022004:
Dubbelspår Uppsala-Svartbäcken. Kostnad: 240 miljoner kronor. Byggstart: 2002.
Uppsala resecentrum och bangårdsombyggnad. 900 miljoner. 2003.
Kolbäck bangårdsombyggnad. 160 miljoner. 2003
Bangårdsombyggnad Södertälje hamn och dubbelspår Södertälje CSödertälje hamn. 200 miljoner. 2003.
Kapacitetsförbättring Linköping. 160 miljoner. 2003.
Dubbelspår MjölbyMotala. 800 miljoner. 2004.
I nästa stadie, på utredningsstadiet, hittar vi Nyköping- och Östgötalänken i Banverkets planering. Här finns även följande projekt uppsatta: Dubbelspår Gamla Uppsala, Citybanan flera spår genom Stockholm, omlastningsterminal gods norra Storstockholm, ytterligare dubbelspår Svealandsbanan, dubbelspår HallsbergMotala och uppgradering av sträckan Väster-
haningeNynäshamn.
Östra banregionens chef Kjell-Åke Averstad menar att tåget redan tar marknadsandelar från biltrafiken i regionen. Med denna satsning hoppas han naturligtvis att den trenden ska öka än mer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!