Banverket vill satsa på ny Gnestastation
Det är betydelsefullt för Gnestas utveckling, säger han.
Vid en presskonferens i Stockholm igår framkom att Banverket vill satsa på en ny regionaltågsstation i Gnesta. Kommunalrådet Gert Nilsson är inte särskilt överraskad över Banverkets beslut.
Det stämmer väl överens med de signaler vi har fått tidigare. Vad vi däremot inte vet är när det kan bli verklighet, säger han.
Banverkets framtidssatsning gäller från år 2004 till år 2015. Gert Nilsson hoppas att satsningen i Gnesta kan förverkligas redan 2005-2006.
Intresset gäller flera kommuner och Gnesta kommun är redan med och betalar 500 000 kronor per år, som ett förskott på den kommande kostnaden.
Enligt förslaget ska det bli perrong på båda sidor om spåret, samt en gång och cykeltunnel under spåret.
Tidigare beräknades kostnaden för bygget till cirka 10 miljoner kronor, men idag vet vi inte den exakta kostnaden, säger Gert Nilsson.
Det blir i alla fall inte gratis eftersom trafiken går med underskott.
Tänk om regeringen inte tycker att det är någon bra idé och nekar Banverket pengar?
Jag tror inte att det är så stor risk eftersom regeringen varit positiva till satsningen i Vingåker, och det vore ju dumt att inte fortsätta en satsning som redan har påbörjats, säger Gert Nilsson.
Varför är det så viktigt för Gnesta med regionaltåg?
Det kan locka hit människor som vill ha en snabb förbindelse med Stockholm. Det är viktigt att vi har samma förutsättningar som Nykvarn och Läggesta.
Regionaltåget kan också leda till en ökad pendling västerut mot Flen och Katrineholm.
Banverkets förslag går nu ut på remiss. I augusti lämnar Banverket det slutliga förslaget till regeringen för beslut.
Fotnot: Läs mer om Banverkets satsning på sidan 7
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!