Bara vart fjärde samtal kom fram
Chansen att komma fram till Åsidans vårdcentral i oktober var en på fyra. 2 340 personer fick prata med en distriktssköterska. 7 700 samtal förblev obesvarade.
Hon tappar nästan andan när hon får höra om Olof Pettersson som i fredags ringde sin vårdcentral 240 gånger.
Jag förstår att man kan tro att det är en telefonkö och ringer upp direkt igen fast man egentligen borde vänta ett tag. Vi har ett informationsproblem där, säger Anne Genander.
I maj beslutade landstingsledningen att alla vårdcentraler ska ha samma svarsmeddelande som anses vara lättare att begripa. Det nya meddelandet lyder såhär:
Vår telefonkö är nu fylld. Var god återkom senare eller nästkommande vardag.
Beslutet har tagit tid att få igenom. Men nu ska det vara på gång överallt, säger Ann Genander.
Landstingsledningen har som mål att minst 90 procent av alla som ringer till vårdcentralen ska få svar. Ingen av vårdcentralerna i Nyköping nådde målet i september. Ekensberg och Bagaregatans vårdcentraler klarade dock att besvara 89 procent av samtalen.
Det är inget som gör någon glad. Jag beklagar verkligen att folk inte kommer fram. Det här är också ett arbetsmiljöproblem, personalen mår väldigt dåligt av att det är såhär, säger Anne Genander.
Talsvarssystemet har använts sedan 2003. En grupp verksamhetschefer har nu fått i uppdrag att försöka få det att fungera bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!