Bättre säkerhet med Östersjöleden
Östersjöleden bör komma till stånd så fort som möjligt för att förbättra trafiksäkerheten och minska riskerna för driftsstörningar i transportsystemet.
Yttrandet gäller den vägutredning som Vägverket gjort och miljö- och samhällsbyggnadskontoret anser att det var bra att utredningen kom till och gav klarhet i ett antal frågor.
Dock saknade kontoret vissa saker i utredningen.
Bland annat så saknade man anslutningarna till det befintliga vägnätet vid Sunda trafikplats och vid de båda hamnanläggningarna.
Oxelösunds hamn har av Sjöfartsverket pekats ut som av riksintresse för sjöfarten. Detta förutsätter att väganslutningarna finns och är av sådan art att riksintressena tillgodoses, påpekas det i skrivelsen.
Miljö- och samhällsbyggnadskontoret anser inte att det skall få finnas någon oskyddad trafik på Aspaleden, som blir en del av Östersjöleden.
De föreslår antingen en separerad gång- och cykelväg parallellt med Aspaleden eller ett genare alternativ till SSAB.
Ännu så länge har man inte löst frågan om huvudmannaskap för vägen men förslaget är att Vägverket får hela ansvaret på Östersjöleden mot att kommunen tar över ansvaret på motorvägens sista bit från Sundakorset och till hamnbron.
Miljö- och samhällsbyggnadskontorets ambition är också att minska barriäreffekten som motorvägen skapar.
Genom nedklassning och ombyggnad av motorvägen kan en minskning av barriäreffekterna mot centrum minskas, skriver man bland annat. I dag delas kommunen av mittbenan, som motorvägen ofta kallas, vilket uppfattas negativt.
Kommer den tunga trafiken från hamnen, Cefast industriområde och Stegeluddshamnen att styras över till Östersjöleden är det alltså positivt ur många aspekter.
Enligt Vägverkets utredning bör Östersjöleden kunna öppnas redan under 2003, vilket miljö- och samhällsbyggnadskontoret välkomnar.
Kontorets förslag till yttrande skall närmast gå till miljö- och samhällsbyggnadsnämnden för godkännande och därefter vidare till Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!