Bekämpa avgaserna inte personbilarna
Det senaste beskedet från kommissionen är dock att man backar något från en tidigare målsättning. Bilindustrin ska lagstiftningsvägen tvingas att sänka bilarnas koldioxidutsläpp till 130 gram per kilometer till 2012. Snittutsläppen 2004 var 160 gram per kilometer. Miljöminister Andreas Carlgren (c) driver från Sveriges sida att det tänkta kravet på industrin, 120 gram per kilometer, ska stå fast. Det bör den svenska bilindustrin helhjärtat ställa sig bakom. En god miljöprofil lär landa väl hos kunderna. Visa att det inte är bilen utan avgaserna som är miljöboven!
Dessutom. Om regeringen är tydlig med att man inte vill beröva medborgarna personbilen, då blir det lättare att nå en acceptans för långtgående klimatmål. Sveriges utsläpp från trafiken ligger idag över EU-genomsnittet, de omfattande trafikinfarkterna i flera av Europas miljonstäder till trots. Långa avstånd, barskt klimat, låg befolkningstäthet och svaga kollektiva kommunikationer gör att den egna bilen ofta är avgörande för många svenskars möjligheter att försörja sig. Bilen är dessutom en symbol för personlig frihet som inte ska blundas för.
Det kräver en politik som ger människor råd att investera i en mer miljövänlig personbil höjd skatt-förespråkare göre sig alltså icke besvär. Det finns en bred miljömedvetenhet hos konsumenterna. Konsumtionsmönstren kan stimuleras med riktade skatterabatter till den som skaffar en miljöbil, vilket alliansen redan har lovat.
Det går även att kombinera med särskilda avgifter för nybilar som inte uppfyller kraven, om stimulansåtgärderna inte visar sig vara tillräckligt effektiva.
En utvecklingsinriktad och drivkraftsfokuserad miljöpolitik, på nationell såväl som EU-nivå, är att föredra. Särskilt när alternativet är en miljöpolitik som tvingar folk att flytta från områden med dålig eller obefintlig kollektivtrafik och där bilismen helt enkelt straffbeskattas till dess att det säljs färre bilar och det körs allt mindre på egen hand. Det ger ett samhälle där enbart de rika har råd att köra egen bil eller kan välja mellan att bo på landet eller i stan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!