Å andra sidan, om fientligheten i stället medför personbilens död så försvinner förstås också dess miljöpåverkan. Men det vore att slå hårt mot friheten för den enskilde. Därför gäller det att noga välja väg.
Stå upp för bilen! är Centerpartiets slagord. Ett populistiskt formulerat budskap med en betydligt mer allvarlig underton.Som stöd för sin tes visar miljöministern att det är först under Alliansregeringen som koldioxidutsläppen från trafiksektorn har minskat. En nyckel, menar Andreas Carlgren och Alliansen, är miljöbilsrabatten. Den gjorde verklig skillnad i förnyelsen av den svenska bilparken. Den politiken vill både Centerpartiet och regeringen bygga vidare på.
Syftet är förstås också att visa på det är skillnad på resultat och hög svansföring mellan de politiska alternativen. Men bortom det, finns en enorm utmaning att anta.
I ett alltmer urbant samhälle kommer kollektiva transporter att vara mer funktionella och effektiva än vad de är i dag. Fler kommer att vara nära buss eller tåg med rimliga kommunikationstider. Men för fyra bussar om dagen-samhällena blir det inte lättare. Inte heller för den som behöver transportera sig vid sidan av allfarvägen eller på udda tider. Sju till fyra-arbetslivet är inte längre normen som alla måste följa.
Personbilen symboliserar ett tydligt mått av frihet, för individen och för familjen. På många sätt är Sverige ett vackert land, inte minst sett till utbudet av upplevelser. Att människor kan ha möjlighet att upptäcka och njuta av det – på egen hand och på egna premisser, har ett värde i sig. Kalla det livskvalitet.
Det måste alltså till en transportpolitik som inte offrar friheten på klimatpolitikens altare. Det är inte lätt. Faran är att hamna i ett antingen eller-perspektiv. En hållbar trafiklösning för framtiden behöver innehålla både utbyggd kollektivtrafik och hållbara privatfordon. Det kräver omfattande förändringar.
Framtidens bilar kommer att se annorlunda ut. Enligt miljöministern behöver de bli lättare och betydligt, betydligt mer energieffektiva. De måste drivas på annat än bensin och diesel. Då krävs också ett välutbyggt nät för tankning/laddning. Något kommer lösa sig relativt snabbt om eller när efterfrågan på den nya generationens fordon ökar. Annat tar mer tid.
Miljö- och transportpolitiken måste gå hand i hand med den utvecklingen – inte riskera att knäcka den.