För Elgiganten är Black friday en av årets viktigaste dagar. Förra året besökte 2 506 kunder butik på Gumsbacken under Black friday. Filipe Vallejos räknar med en ökning i år.
– Vi bedömer att antalet butikskunder kommer att öka med tio procent i år. Och hittills har det gått bra. Vi ligger en timma före i försäljningen jämfört med förra året, säger han.
Men trots att försäljningen ser ut att öka rejält, är det mindre kaotiskt i butiken i år än förra året, konstaterar han.
– Det är ett mer ordnat kaos i år. Jag tror att många kunder vet exakt vad de vill ha.
Tomas Ellnemar står framför en hylla med smarta lampor och funderar på om det ska bli något köp eller inte.
– Det är ju inte direkt något Black friday-pris på de här grejorna. Men det kanske blir ett köp i alla fall. Vi får se, säger han.
Samtidigt som Black friday är en av de svettigaste dagarna för många butiker, förbereder sig Hemköp i Nyköping för en rejäl Black friday-anstormning under lördagen och måndagen.
Då kommer alla paket som med varor som människor köpt på rea via nätet.
– Det var galet mycket paket förra året och det lär bli ännu fler i år. Jag kommer nog att få de dagarna att gå utan att ha tråkigt, säger David Anklew på Hemköp.