Uppdraget att arbeta med webbplatsen för Skavstas utveckling går till PR-byrån Tankbar i Nyköping. Tidigare var det Nordic brand reality, som numera heter Brand centric, som hade uppdraget sedan det startade 2016. Det är samma byrå som har vunnit tre upphandlingar för att driva Bo i Nyköping-kampanjen i Nyköping.
I den nya upphandlingen förlorade Nyköpings tidigare PR-byrå uppdraget på grund av att de var dyrare och Tankbars anbud bättre för kommunen.
– Tankbar var billigast. Dessutom är det bra att ha någon precis nära, så det var lätt, säger Christina Johansson vid kommunens näringslivsenhet.
Brand centric medgett att det fanns brister i upphandlingen. Han minns inte exakt vilka bristerna var i upphandlingen, men kommer i håg att omfattningen var felaktig och att vissa handlingar inte var diarieförda.
– Det är ju viktigt att det blir rätt, säger han.
SN har mejlat frågor till kommunalrådet och han svarar: "För frågorna gällande den tidigare upphandlingen hänvisar jag till de svar jag gav då. Gällande den nuvarande upphandlingen kan upphandlingsavdelningen svara på frågor om den då jag inte är insatt i detaljerna och inte heller kan recensera utfallet av den nuvarande upphandlingen".