Vid en granskning hösten 2015 konstaterade revisorerna en rad brister i kommunens upphandling. Under våren kommer en uppföljning av den revisionen att göras, då flera av bristerna fortfarande finns kvar.
– Flera av de rekommendationer vi hade vid vår förra granskning är inte genomförda kan vi konstatera, säger Anne-Marie Wigertz.
Vissa rekommendationer gäller samma brister som har uppdagats i upphandlingen av marknadsföringstjänster med bland annat Bo i Nyköping.
– Hade man genomfört det vi pekade på då hade man kanske fått upp ögonen för just den här händelsen.
Under våren följer revisorerna upp granskningen av upphandlingen. Då ska vissa stickprov göras.
– Den omfattar mycket av det som har skett och ska ta reda på varför det har gått snett, säger Anne-Marie Wigertz.
– Vi tycker att det är angeläget. De har haft två år på sig.
Men hon tycker att det är positivt att en ny upphandling av Bo i Nyköping inleds i vår.
– Vi är hoppfulla om att kommunen vill rätta till det som är galet, och att de vill göra rätt.
Revisorerna har även konstaterat brister när det gäller kommunens hantering av avtal. Enligt granskningen från i höstas saknas register över kommunens avtal. Detta bör finnas och vara överskådligt för att se hur olika verksamheters budget och ekonomi påverkas, konstaterar revisorerna. En mer systematisk hantering av avtalen efterlyses och enligt revisorerna riskerar bristerna att få både ekonomiska och förtroendemässiga konsekvenser.
Kommunstyrelsen håller med om kritiken, enligt ett förslag till yttrande som ska tas upp på måndagens sammanträde. Under året ska diskussioner föras om hur och vad som ska diarieföras och var. Hanteringen av ramavtal och bilagor ska förtydligas.