Boka läkartiden via internet
Glöm långa telefonköer och svårigheter med att boka tid hos läkare. Det är visionen för vårdcentralen i Oxelösund som nu tar hjälp av internet.
I Oxelösund är man nyfiken på tjänsten. Främst ser man att telefonköerna kan minska.
Vi har 120 till 130 samtal per dag. Den nya tjänsten bidrar förhoppningsvis till minskade telefonköer. Det underlättar både för personal och patienter, säger vårdcentralschef Anne-Marie Calmvik.
De tre vårdcentralerna ska fungera som försökskaniner. I tre månader ska de använda sig av systemet innan en utvärdering görs. Faller arbetet väl ut kommer alla vårdcentraler i Södermanland att kunna erbjuda tjänsten till hösten 2004.
På vårdcentralen i Oxelösund tror man mycket på projektet. Man tvekade inte särskilt länge innan man tackade ja till att pröva idén som hade premiär under tisdagen.
Vi vill vara med från början och lära oss så mycket det går om den här tjänsten. Vi tror att den kommer att bli mycket lyckosam och utvecklas framöver. Dessutom har vi en sekreterare här som hela tiden har varit mycket intresserad av satsningen. Det underlättar, säger Anne-Marie Calmvik.
Den intresserade sekreteraren heter Lena Wanström. Hon ingår i den projektgrupp som kommer att utvärdera arbetet. Hon ser möjligheter och berättar om fördelarna.
Systemet är lätt att använda. Dessutom blir beställningarna mycket mer noggranna. Ibland kan beställningar via telefon vara lite slarvigt utförda. Sannolikheten att allt blir rätt är större med det nya systemet. Förutom detta har patienten möjlighet att utföra ärenden dygnet runt, förklarar hon.
Påpekas ska att det fortfarande finns samma möjligheter att ringa till vårdcentralen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!