Botemedel mot lövhalka saknas
Problemet med våta löv på rälsen som gjorde att tåget inte kunde bromsa vid Gnesta station i lördags natt är inte nytt. Varje år runt vecka 40 orsakar våta löv på spåren förseningar i pendeltågstrafiken. Trots det finns ännu ingen bra metod för att undvika lövhalka.
Det är inte särskilt roligt, man är helt maktlös. Tåget stannar inte utan bara glider, berättar han medan han kontrollerar att alla nödfunktioner är igång inför avresan tillbaka mot Södertälje.
Det är knepigt med lövhalka, det behövs inte mycket löv utan det räcker med några enstaka. Det blir som olja på spåret.
Trots att hösten infaller samma tid varje år kommer de fallna löven som en överraskning för pendeltågstrafiken och orsakar förseningar. Tåghjulen skadas när de slirar på rälsen och måste tas ur trafik för reparation.
Konsekvensen blir inställda tåg och förseningar, säger Mikael Lindskog, presstalesman vid Citypendeln.
Konsekvensen i lördags natt blev dessutom en skadad person och ett urspårat tåg.
Det är däremot ovanligt, det har mig veterligen inte hänt tidigare.
En utredning är i gång om orsakerna till urspårning och om den bekräftar Citypendelns teori kommer Citypendeln att kräva ersättning av Banverket. Det är nämligen Banverket som ansvarar för att spåren är farbara.
Men Banverket är noga med att understryka att lövhalka endast är en möjlig orsak till urspårningen.
Det är alltid en kombination mellan underlag och hastighet, säger Ulrika Ericson vid Banverkets presstjänst.
Hur förebygger ni halk-olyckor?
Vi röjer undan sly och buskar längs med rälsen. Framför allt på ställen där det kan bli problem, som vid backar och plattformar, säger Ulrika Ericson.
Vi slipar också rälsen på vissa ställen för att tåghjulen ska få bättre kontakt.
Trots åtgärderna inträffar ändå halkincidenter varje år. Tidigare sopades spåren för att få undan bland annat löv, men det har Banverket slutat med eftersom det visade sig vara inte tillräckligt effektivt.
I andra delar av landet prövas en ny metod där rälsen högtrycksspolas med varmt vatten.
Vi avvaktar det resultatet.
Varje år orsakar våta löv förseningar. Hur kommer det sig att det inte finns sätt att förebygga halkolyckorna än?
Vi kan jobba för att åtgärda problemen, men det kan visa sig att det är svårt att göra något åt det.
Och enligt Banverket finns det inget i avtalet med Citypendeln som säger att Citypendeln har rätt till ersättning för olyckor som orsakas av lövhalka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!