Det har pratats mycket om centrumdöd och e-handelns ökande dominans de senaste åren. Men under julhandeln tycks de lokala butikerna i Gnesta ha klarat sig bra i konkurrensen, åtminstone enligt de handlare som SN pratat med.
– Det har gått väldigt bra, jag ökade min försäljning jämfört med julen 2017. Många månar om att handla lokalt, säger Ann-Sophie Furén som driver barnklädesaffären Minifini vid Stora torget.
Grannen Eva Nyberg, som driver Gnesta bokhandel, håller med.
– Det gick bättre än året innan. Julhandeln är såklart jätteviktig för oss, och det märks att folk vill ha de lokala butikerna kvar, säger hon.
Bland de mest populära klapparna fanns lokala författare som Lisa Bjärbo och Leif GW Persson som både släppte nya böcker under året.
– Vi har också märkt att folk med sommarstuga i Gnesta kommer till oss och handlar även inför julen, det är jätteroligt, säger Eva Nyberg.
På Önskebrunnen, som är nischad på just presenter, har det varit ett "helt okej" år trots att vägarbetet på Västra storgatan utanför dörren pågått för fullt, berättar Marie Rosander.
– Det var inte mitt bästa år, men inte mitt sämsta heller. Jag är nöjd efter förutsättningarna. Julen låg lite konstigt också, vi är vana vid att ha en vardag innan julafton, men jag hade öppet alla söndagar i december.
Julhandeln är jätteviktig för många butiker, men för andra spelar det mindre roll konstaterar Charlotte Sunvisson som är ordförande i Gnesta handel. Hon driver Synia vid Strömmentorget, och där är december en av de lugnare månaderna.
– För mig ger det inget uppsving, men många lever ju på julhandeln. Vi hade en liten tävling i Gnesta handel där kunder fick spara kvitton, men dragningen är först om några veckor. Då får vi se hur många som har handlat i Gnesta, säger Charlotte Sunvisson.
Enligt Svensk handel är det ännu för tidigt att säga något generellt om hur julhandeln i Sverige artade sig. Deras prognos inför julen pekade på en ökning på tre procent.
– När BR och Toys R Us kastade in handduken så är det klart att det kastar en skugga över julhandeln, där leksaksbranschen är den viktigaste delen. Julhandeln ökar, men det är ändå en måttlig ökning med tanke på det goda konjunkturläget som har varit, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk handel.