Bråttom på flygplatsen

För Skavsta flygplats blev det plötsligt väldigt bråttom. På nio veckor måste 30-40 personer anställas och bygga ut och öka kapaciteten i den nyligen färdigställda terminalen ännu mer. Från 4 april kommer nämligen 14 Ryanairplan att lyfta och landa dagligen.

Övrigt2003-01-28 23:20
Skavsta flygplats chef Dot Gade Kulovuori var av naturligta skäl sprudlande glad vi presskonferensen. Men hon hinner knappast luta sig tillbaka och njuta av denna stora framgång.
För med en gång fick flygplatsen massor av saker som måste fixas i ordning. På väldigt kort tid dessutom.
Den för inte mer än några år sedan utbyggda terminalbyggnaden är plötsligt för liten igen. 1,5 miljoner passagerare som man nu räknar med kommer att resa årligen klarar inte byggnaden. Där behövs mer och större kapacitet.
Vi hade en lösning på gång. Från början var det tänkt att de inte skulle börja flyga förrän om trefyra månader. Nu blir det om nio veckor så den sprack, säger Dot Gade Kulovuori.
Därför blir det nu först en temporär lösning på problemet på terminalkapaciteten. Hur stora investeringar som sedan sammanlagt behövs vill Skavstachefen inte svara på.
Jag har ingen siffra idag som vi kan lämna ut.
Flygplatsen behöver också nyanställa personal.
I första läget 30-40 personer. En del bara på timtid. Det vi behöver är folk på incheckning och väskhantering, säger hon.
Likaså behöver området utanför terminalen göras om. Det kommer att behövas nya parkeringsplatser. Antalet bussar som kommer och går kommer att öka väsentligt vilket kräver större utrymme.
Så hoppas vi också på den nya infarten till flygplatsen, säger Dot och skickar en passning till kommunen.
Det miljötillstånd flygplatsen har lyder på 55 000 flygplansrörelser årligen. Skavstachefen räknar inte med att det kommer att överskridas trots ökningen. Det finns även ett tillstånd att ta emot 1,5 miljoner passagerare årligen.
Vi har pratat med Länsstyrelsen, säger Dot.
Speciellt glad är hon över Århusrutten eftersom hennes föräldrar inte bor långt från den orten i Danmark.
Saknas inte Italien på ruttlistan?
Jo det gör det. Men det har vi ju nu blivit mer eller mindre lovat. Sedan vore det bra med Bryssel också, önskar Dot.
Men när det gäller vad för ett avtal parternas kommit överens om blir hon väldigt tyst.
Hur långt är avtalen mellan TBI och Ryanair skrivna på?
Vi får återkomma till det, ler Dot Gade Kulovuori.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om