Brist på sjuksköterskor orsak till strulet
Claes Kuno, chef på vårdcentralen i Gnesta har tre förklaringar till att den inte fungerar riktigt som den borde. Det kommer av bristen på sjuksköterskor, intrimning av ett nytt telefonsystem samt en pågående ombyggnation.
På Gnesta vårdcentral är det brist på sköterskor. Armi Leppämäki, enhetschef och sjuksköterska förklarar:
Telefonsystemet är väldigt bra, men det finns nackdelar. Vi kan inte ha den tillgänglighet som vi önskar, eftersom det saknas sköterskor. I Oxelösund har de en extratelefon där den som svarar tar emot frågor om receptförnyelser och avbokning av tider. På så sätt försvinner dessa från kön till sjuksköterskan.
Men tyvärr har vi ingen som kan avvaras för att svara i en sådan telefon.
Ett annat problem är att de som ringer inte lyssnar färdigt på meddelandet, utan lägger på luren. Varje sådant samtal blockerar en telefontid hos sjuksköterskan.
Varför har ni inte gått ut med information om telefonsystemet?
Vi fick rådet av de som infört systemet före oss att inte göra det, utan i stället börja i liten omfattning och se hur det går.
Vad kommer ni att säga till Margareta Elg?
I det fallet är det den mänskliga faktorn som rört ihop det. Ett språkligt missförstånd och en sköterska som inte riktigt hann med utan skrev in en tid på fel person.
Hur mår personalen?
De har det väldigt ansträngt. Tyvärr kan vi inte konkurrera om sjuksköterskorna med Stockholm. De betalar minst 4 000 kronor mer än vad vi kan göra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!