Bussar och nya linjer för skolbarnen i höst

Mindre taxiåkande men mer buss. Det är vad som väntar eleverna i Trosa kommun i höst. Den nya skolskjutsupphandlingen skrevs på under måndagen.

Övrigt2002-06-24 22:38
Det är antagligen väldigt få som går och funderar över höstens skolskjutsar just nu men likväl är det nya avtalet i hamn. När skolan startar i mitten av augusti blir det en del förändringar för eleverna i Trosa kommun. Kostnaden för Trosas skolskjutsar har skjutit i väg, bland annat för att vissa elever har åkt taxi från hemmet till skolan. Så blir det inte i framöver. Kommunen har arbetat fram tre huvudlinjer som ska trafikeras av bussar, taxiåkandet ska begränsas. Det nya avtalet ska spara cirka 500 000 kronor om året åt Trosa kommun.

En anledning till att en ny upphandling görs är att man vill spara pengar. Av de fem företag som lämnade in anbud valde vi Södertälje Taxi som entreprenör för att de erbjöd den bästa helhetslösningen och var bäst i pris, säger Lars-Erik Carlsson, som ansvarar för upphandlingen åt Trosa kommun. Själva skolbussarna kommer att köras av Vagnhäradsföretaget Åkerbergs Trafik, som är underentreprenör till Södertälje Taxi. Båda företagen skötte skoltrafiken åt Trosa kommun tidigare och får alltså fortsatt förtroende. Med den skillnaden att de nu blir ensamma på banan.
Att det nu blir en entreprenör är viktigt för helheten. Även om huvuddragen i avtalet är klara så tillkommer det alltid smärre förändringar när verksamheten kommit igång, säger Sten-Åke Börjeskog, VD på Södertälje Taxi.
Att det blir ett lokalt företag som kör skolbarnen är bara positivt, enligt VD:n Pär Åkerberg.

Det är en trygghet, vi kan kommunen, säger han.
För eleverna innebär kommunens nya avtal att de får ta sig till någon av hållplatserna på de nya linjerna där bussarna hämtar upp. Till hållplatserna får man gå. Endast i undantagsfall beviljas dispens. Tycker föräldrarna att den närmsta hållplatsen inte är säker eller om gångsträckan saknar belysning kan man ansöka om att få taxi till sitt barn. Varje ansökan prövas individuellt. Men det blir inte frågan om att åka taxi hela vägen till skolan.
Nej, taxi kan man bli beviljad att åka men bara till nästa säkra hållplats, säger Lars-Erik Carlsson.
Varje dispens kommunen beviljar äter väl upp en del av summan som ska sparas med det nya avtalet?
Jo så blir det ju. Jag kan tänka mig att det kan röra sig om taxidispenser på 75 000100 000 kronor, säger Lars-Erik Carlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om