Bussförare klagar på isbanevägar i Trosa

Isgator och 20-tons bussar är ingen lysande kombination. Chaufförerna på Busslink i Trosa har tröttnat på att kana fram på vägarna men har små förhoppningar om att läget blir bättre.

Övrigt2003-02-07 22:41
Jag körde åtta mil på morgonen och såg inte en gnutta sand någonstans, säger Sören Karlsson, trafikledare på Busslink i Trosa.
På fredagen var det kallt och strålande sol. Snön som föll tidigare i veckan har packats hårt och förvandlat flera av de mindre vägarna till hala isbanor. Chaufförerna börjar bli vana. Varje vinter de senaste åren har det varit likadant, tycker de. Bussar fulla med skolbarn och pendlare far fram på de mindre länsvägarna trots att säkerheten inte är den bästa.

Vägverket och statsmakterna pratar om nollvisionen. Det ska vara säkerhetsbälten i bussarna men man måste ju börja med att hålla våra vägar rena annars spelar det ju ingen roll, säger Sören Karlsson.
Samtidigt som bussförarna tycker det är obehagligt att köra känner de pressen och ansvaret mot resenärerna. Folk ska till sina jobb och har ofta tåg att passa. Marginalerna är små och det gäller att hålla tiderna, trots att väglaget är dåligt.

Jag hann precis fram till stationen i Vagnhärad i morse. Jag kom inte loss från hållplatsen i Trosa och fick sedan nästan köra olagligt. Passagerarna fick springa till tåget, säger Bosse Cronhamn.
Enligt chaufförerna är många sträckor under all kritik men särskilt illa är det på väg 219, kustvägen mellan Nyköping och Trosa. Väg 223 mellan Björnlunda och Nyköping är också isig och osandad, tycker bussförarna.
De menar nu att Vägverket måste skärpa till sig. Faller det mycket snö måste det finnas extra resurser att sätta in, ibland måste saker och ting få kosta pengar, anser de. Men att något ska hända tror de knappast.

Det är som att slå i luften. Man vet inte vad man ska göra, säger Sören Karlsson.
Vägverket och deras entreprenörer har friktionsmätare på sina fordon. Sjunker mätaren under ett visst värde ska det sandas eller saltas.
Men riktigt så enkelt är det inte, enligt Björn Ahnlund på Vägverket i Eskilstuna.

Sand är inte så effektivt. Den blåser bort av tung trafik och salt fungerar inte så bra om det är mer än åtta grader kallt, säger han.
Några rapporter om att det skulle vara väldigt halt i Östra Sörmland har han inte fått.
Nej, men jag ringer till Nyköping direkt så får de titta på det här, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om