Butiker får stå för bedrägerier
Butiker som har Svensk kassaservice tvingas betala bedrägerier som uppstår när falska identiteshandlingar använts, något som kritiseras av Svensk Handel. Där tycker man att utbildningen på tre dagar för butikspersonalen är för kort.
Än så länge har tre butiker hört av sig till Svensk Handel för att de råkat ut för att kunder med falsk legitimation tagit ut pengar på någon annans konto.
Butiksinnehavarna fick ett meddelande från Posten där det stod att ID-handlingarna varit förfalskade och att de själva skulle stå för kostnaderna, berättar Dick Malmlund som tycker att Posten måste ta sitt ansvar.
När Posten skrev avtal med handlarna så hade handlarna inte för sina liv kunnat föreställa sig att den förtjänst som de förhandlat fram även skulle täcka bedrägerier, menar Dick Malmlund. Förhandlingen har baserats på ersättningen för butikens hanteringskostnader, inte för att även täcka eventuella bedrägerier.
Då skulle ersättningen legat på en helt annan nivå. Plötsligt ska handlarna stå för 10, 15 eller 20 000 kronor i bedrägerier och då finns ju inget kvar av förtjänsten, säger Dick Malmlund.
Han tycker att det är bedrövligt att utbildningen för att bland annat kunna hantera ID-handlingar och urskilja falsklegitimation är så kort som tre dagar.
Det är även svårt för ordinarie postkassörskor som är välutbildade att skilja falska ID från äkta. Då kan man inte ge butikspersonalen några strötimmars utbildning när de ska ha så mycket ansvar.
Posten har inte gett tillräcklig utbildning och borde i alla fall ta ett delansvar i det här, säger Dick Malmlund.
På Rimi på Arnö har man inte råkat ut för några bedrägerier än, men butikschefen Håkan Karlsson är inte lika kritisk mot Posten som Svensk Handel.
Eftersom det är min personal som bemannar kassan så får vi stå för den penningbrist som eventuellt uppkommer. Så är det, säger han.
Jag kan inte hävda att Posten har gjort något fel om det är vi som godkännt den falska legitimationen.
Dock håller Håkan Karlsson med om att utbildningen borde vara bättre.
Har man som vi kassaservice så tycker jag att vår personal ska ha samma förutsättningar som Postens ordinarie personal. Det är inget snack om saken.
Ett bedrägeri på 10-20 000 kronor skulle betyda åtskilliga arbetsdagar av butikens vinst som de skulle få ta av för att täcka förlusten, kanske en månads arbete helt förgäves.
Men pratar man unikt om Kassaservice-delen i butiken så handlar det om åratal av provision, säger Håkan Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!