Chef brydde sig inte om lotsarnas avslag

När lotsarna i Bråviken inte ville låta en kapten få köra upp för att på egen hand ta in sitt fartyg till Norrköping blev de överkörda av den egna chefen. Resultatet blev att ett fartyg gick på grund vid inloppet till hamnen. Detta har fått lotsarna att ilskna till.

Övrigt2002-09-27 23:21
Olyckan den 19 september, då fartyget Tyrusland gick på grund, var inte allvarlig men sätter fingret på en öm punkt. Fartyg, som går frekvent in i Bråviken, kan få dispens från lotsplikten om dess skeppare klarar av en uppkörning för lotsarna. Kaptenen på Tyrusland ansågs av lotsarna inte vara riktigt mogen för detta och fick avslag på sin ansökan.
Men en av cheferna, Torbjörn Edenius, tog inte hänsyn till lotsarnas avslag utan tog självsvåldigt beslutet att låta kaptenen göra provet.
När de nya cheferna var och hälsade på oss frågade vi om vilka hänsyn de kommer att ta till våra expertkunskaper. Då lovade de att vi skulle ha beslutanderätten över dispenserna. Våra kunskaper skulle vara helt avgörande. Nu visar det sig att de har ljugit för oss, säger Pelle Borg, lots i Oxelösund.
Det ser lotsarna som en mycket allvarlig händelse.
Byråkraterna vet inte mycket om våra specifika förhållanden. De verkar bara lyssna på befälhavarna och redarna. Jag tycker de har åsidosatt sitt tjänstemannansvar på det grövsta.
Pelle Borg säger att han är beredd att ha en dialog med skepparna på en stor båt om de skall ha dispens men då får han även finna sig i att ha bättre kunskaper med skärpta bestämmelser.
Vi hade aldrig kunnat tänka oss att den här situationen skulle uppstå i och med att de lovade att de skulle lyssna på oss. Vi har dessutom ett stort miljöansvar som de åsidosätter med det här.
Lotsen Per Carlsson i Oxelösund, kassör i Lotsförbundet och medlem av Nautiska rådet, säger att man motiverade avslaget på skepparens dispensansökan för att fartyget är för stort för att ensam tas in till Norrköping.
Dessutom var det glest mellan turerna, cirka sex veckor, samt att skepparna löser av varandra i Norrköping så att det inte är samma skeppare som tar ut båten som tog in den, säger Per Carlsson.
Konceptet var inte så bra med en forcerad praktik. Vi anser också att befälhavarens fartygskännedom tillsammans med lotsens farledskännedom är det enda som säkerställer lotsningarna. Bådas kunskaper skall man ta tillvara, påpekar han.
Lotsarna vill nu ha de styrande på Sjöfartsverket till nästa Nautisk råd för att gå igen vad som hänt. Per Carlsson har en känsla av att cheferna på Sjöfartsverket tillmötesgår redarna i för stor utsträckning. Det handlar ju ganska mycket om pengar.
De har sina forumsdagar och träffar. Det är tråkigt att Sjöfartsverkets myndighetsroll har kommit i skymundan och urholkats. De skall fortfarande kunna agera fritt som myndighet, hävdar Per Carlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om