Citybanan blir en sörmländsk framgång
Förhandlingarna som leder fram till avsiktsförklaringen om Citybanan har så här långt i stort varit såväl konstruktiva som framtidsinriktade. Citybanan är ett måste, alternativen ger helt enkelt inte likvärdiga regionala utvecklingsmöjligheter. Utan en fördubbling av spårkapaciteten i centrala Stockholm kan Sörmlandskommunerna ge upp förhoppningarna om snabbare, bättre, intensivare tågförbindelser norrut.
Citytunnel-projektet kan betraktas på två sätt. Antingen kan man vara upprörd över att regeringen försöker bredda finansieringen och kalla det för hot, som socialdemokraterna i Stockholm och Örebro har fått för sig (SvD 23/3). Men då är man inte särskilt konstruktivt lagd. Alternativet är att se de uppenbara möjligheterna att få något i gengäld.
Så kommer det också att bli. Avsiktsförklaringen kommer att omfatta även viktiga utfästelser från regeringens sida det är ett viktigt besked om att riksdagsmajoriteten inte ser detta som en ren överföring av betalningsansvar för kostsamma infrastrukturprojekt.
I skrivande stund ser avsiktsförklaringen ut att åtminstone ge två mycket intressanta och viktiga besked till regionen. Ett berör direkt Ostlänken., där regeringen öppnar för förhandlingsmannen Bo Holmbergs idé om att möjliggöra en tidigareläggning via en alternativ finansiering (offentlig-privat samverkan).
Regeringen skickar dessutom signaler om att den kan tänka sig att medverka till att ändra lagstiftningen så att regionpolitikerna får möjlighet att förbättra kollektivtrafiken. Det skulle till exempel kunna innebära ett slut på att behöva tre olika pendlarkort för att ta sig runt med kollektivtrafiken i Mälardalen.
Vid en presskonferens i fredags meddelade den statliga förhandlingsmannen Carl Cederschiöld att avsiktsförklaringen mellan staten och de regionala aktörerna troligen kommer att undertecknas strax efter påskhelgen.
Det finns en stor hake. Regeringen behöver ge kommuner och landsting tillfälliga undantag från balanskravet i ekonomin för den här investeringen. Därmed skulle inte den stora utgiften påverka vård, skola och omsorg överhuvudtaget. En sådan åtgärd kunde mycket väl kunna leda vidare till generellt regelverk vad gäller angelägna regionala infrastrukturprojekt. Om regeringen är intresserad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!