Citybanan + Ostlänken = sant!
För Sörmlandskommunernas och landstingets del är det ett mycket bra paket som regeringens förhandlingsman Carl Cederschiöld lagt fram. Här finns löften om Svealandsbanan och om förbättringar för tågtrafiken förbi Gnesta, Katrineholm och Vingåker. Infrastrukturpolitiskt är dock beskeden om Ostlänken de mest intressanta.
Regeringen/staten åtar sig att utse en förhandlingsman för Ostlänken. Denna ska ta presentera en finansieringslösning via offentlig-privat-samverkan som syftar till att tidigarelägga Ostlänkens genomförande. Nyckelordet är tidigarelägga. Förhandlingsmannens uppdrag är inte bara att nå en finansieringslösning utan också att presentera en bestämd tidplan.
Ostlänken kopplas nu direkt samman med Citybanan. Om projekten kan fullbordas någorlunda nära i tid stärker det regionens tillväxtmöjligheter, särskilt i östra Sörmland. Det kräver betydligt förbättrade spårbundna förutsättningar för arbetspendlare hela vägen från Linköping via Nyköping till Stockholm och åt andra hållet.
Maktskiftet har alltså gjort skillnad. Nu har vi en regering som säger ja till offentlig-privat-samverkan för att finansiera angelägna infrastrukturprojekt. Ideologiska låsningar går inte längre före satsningar på tillväxt.
Kan vi då lita på att något blir gjort? Tja, när tunga offentliga aktörer i hela Mälardalen gemensamt lägger upp hela två miljarder på bordet pressar det regeringen att leva upp till åtagandena i avsiktsförklaringen. Bland annat handlar det om hur en regional delfinansiering av Citybanan kan göras såväl möjlig som laglig, men också om att Ostlänkens förhandlingsman måste få tillräckliga resurser att ro iland sitt uppdrag. Om regeringen inte håller vad den lovar kommer kommuner och landsting helt enkelt inte att betala när det blir dags att ta hand om notan för Citybanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!