Dubbdäckförbudet på vissa gator i städer är en papperstiger av monsterformat. Det har nu fått sällskap av en förkortad tidsperiod för byte från dubbade till sommardäck. Inget gör livet lättare för bilägaren.
Miljöpolitiskt finns ett välmotiverat intresse att minska användningen av dubbade däck. Det har med luftkvaliteten att göra. Halterna av partiklar som rivs upp av däcken behöver minska för att klara EU:s gränsvärden i hårt trafikerade stadsmiljöer.
Problemet är att ambitionerna kolliderar med vardagen. Den gångna långa snörika vintern har snarare illustrerat för många allvädersdäcksanvändare att det där med dubb i vinterföre inte alls är dumt rent trafikmässigt. Till och med om man bor i en stad.
Ovanpå detta är det nu överbelastning i däckverkstäderna när alla däcksbyten som förr kunde ske under april månad i stället ska klaras av på fjorton dagar, senast den 15 april (DN 9/4). Ett snöoväder kring påsk skulle alltså sabotera hela planeringen för alla inblandade.
Varken Centern eller regeringen är bevisligen ute efter föra en politik som syftar till att ta ifrån medborgarna bilen av miljöskäl. Om det är ett landsbygds- eller storstadsperspektiv som ges uttryck för i det här fallet kan diskuteras, men det verkar som om regeringen utgått ifrån att majoriteten av bilägarna byter sina däck själva, i det egna garaget.
Kalla det för bilnära tjänster så kanske det blir lättare att omfamna även tillväxt- och branschperspektivet?