Det sägs att folkpartiledaren Jan Björklund ska ha irriterat allianskollegorna inom Moderaterna genom att i sitt sommartal indirekt avslöja statsminister Fredrik Reinfeldts stora utspel i moderatledarens eget sommartal i helgen. Enligt Expressen är det en ”investeringsbomb” (14/8), nåja, bildspråket till trots är det i så fall rejäla åtgärder för att få tågen att rulla bättre och snabbare, utan ideliga trafikstörningar. Det är en omfattande beställning. Tågtrafikens problem har länge varit uppenbart. Decennier av politiskt ointresse för drift och underhåll till förmån för nya spår har krävt sin tribut, främst vintertid.
Sedan 2006 har allianspartierna vältrat in stora summor för att betala av underhållsnotan, först under Åsa Torstensson (C) och därefter Catharina Elmsäter Svärd (M). Utan att det har räckt. Om vi får tro signalerna från regeringen är en storsatsning på infrastruktur på gång. Eftersom även finansminister Anders Borg (M) talar i snarlika termer verkar hindren inom finansdepartementet vara undanröjda.
För östra Sörmlands del är frågan om den här tillväxtregionen äntligen ska få en ordentlig dos av de offentliga satsningarna, något som följer upp kapacitetsökningarna med Citybanan. Fler tåg in och ut från Stockholm kan ge mer tillväxt längs ostkusten. Den som följt debatten vet att lokala krafter i decennier har försökt väcka regeringens och statens intresse för tågprojektet Ostlänken. Oavsett styre har det hittills varit lättare att få gehör hos de krafter som inte har makten.
Sörmland växer. Under senaste halvåret var det bara Stockholms län som ökade jämförelsevis mer (SCB 14/8). Med fler invånare, allt oftare med större avstånd mellan hem och jobb, ökar belastningarna på vägar och räls. Ska Sörmland undvika växtvärk behövs ett ökande utbud av såväl bostäder som transporter.
I sitt sommartal efterlyste Jan Björklund ökad hastighet för tågförbindelserna mellan Järna och Linköping. Det kostar stora pengar och tar tid att genomföra, men fartökningen skulle kapa värdefulla transportminuter inom tillväxtområdet – från Stockholm söderut genom östra Sörmland mot Norrköping/Linköping.
Ju snabbare vi kan transportera oss desto snabbare ökar också intresset för de miljöer vi bor i. För den här regionen vore ett besked om vassare tågförbindelser mycket värdefullt. Statsminister Fredrik Reinfeldt har i sitt stundande sommartal alla chanser att visa att han har lyssnat in sig.