Datorteket hjälper elever
Med rörliga bilder och pedagogiskt berättande hjälper det nystartade Skoldatateket i Nyköping elever med läs- och skrivsvårigheter att förbättra sina studieresultat. Tonvikten ligger på att förena nytta med nöje, med datorn som redskap.
Skoldatateket i Nyköping startades vid årsskiftet med hjälp av resurser från Nyköpings kommun, och nu i april har verksamheten kommit i gång på allvar. Förutom läraren Göte Stolpe finns också fyra IT-pedagoger till hands i lokalerna vid Högskolecentrum. De tar emot elever från hela kommunen, från förskolan till nionde klass.
Här finns träningsprogram i såväl matte som svenska och engelska. Bland övningarna som eleverna utför tillsammans med sina lärare eller föräldrar finns alltifrån matteknep och sifferlekar till ordlekar, sagor och läspärlor.
Det är viktigt att det finns en vuxen med vid övningarna, så att de inte lämnas ensamma vid datorn, säger Göte Stolpe och demonstrerar ett program där eleverna själva får pussla ihop ett antal meningar i rätt ordning så att ordföljden och innebörden stämmer.
Med hjälp av ett annat program läses texten till ett avsnitt om vikingarnas historia upp.
Det här gör att alla kan använda samma litteratur, i stället för att de elever som behöver särskilt stöd får förkortade versioner av texten.
De nya programmen är lätta att använda och erbjuder stora valmöjligheter, enligt Göte Stolpe.
Det är ett spännande arbete och vi har fått positiv respons, tycker jag. Genom att utnyttja tekniken kan vi hjälpa förvånansvärt många att förbättra sina studieresultat, säger Göte Stolpe och tillägger att erfarenheter från andra kommuner visar att Skoldatateket haft en avgörande betydelse för elevernas utveckling.
Göte Stolpe poängterar också att de elever som är i behov av särskilt stöd inte ska ses som svagare än andra.
Dessa elever har koncentrationssvårigheter och är inte mindre begåvade, se bara på Einstein, säger Göte Stolpe.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!