De ska vara Oxelösunds ansikten utåt när varumärket stärks

Från Okle och OXD – till #OXLS. Nu lanseras ett nytt platsvarumärke som alla oxelösundare ska kunna använda. Några av stadens profiler är först ut.

Rema Hanino, Kjell ”Kjelle greken” Andersson, Susann Borg  och Jonathan Fröberg har blivit utvalda som Oxelösundsprofiler tillsammans med Denise Malmsten som dock saknas på bilden.

Rema Hanino, Kjell ”Kjelle greken” Andersson, Susann Borg och Jonathan Fröberg har blivit utvalda som Oxelösundsprofiler tillsammans med Denise Malmsten som dock saknas på bilden.

Foto:

Övrigt2018-03-13 19:00

We are Oxelösund och #OXLS. Det är under de parollerna som Oxelösunds kommun hoppas att oxelösundarna ska samlas under och använda när orten och dess historier lyfts fram.

– Vi vill lyfta fram Oxelösund och det folk gör här. Samtidigt har det saknats en grafisk plattform som alla kan ha nytta av. Nu kan det här användas till såväl arrangemang till att läggas in på sin profilbild på sociala medier, säger Julia Bergman som är marknadschef för Kustbostäder och Oxelö energi.

På den hemsida som gjorts finns en verktygslåda att bland annat plocka bilder från, men även några oxelösundare presenterade.

För det är just historierna som är tänkt att vara i centrum – och därför har fem Oxelösundsprofiler utsetts i samband med att det nya varumärket ska lanseras. Rema Hanino och Jonathan Fröberg är två av dem.

– Jag tycker om Oxelösund och havet. Jag trivs verkligen här, säger studenten Rema Hanino.

– Det är klart att det är smickrande. Jag blev väldligt glad över att bli tillfrågad, det är en bra kampanj, säger låtskrivaren och artisten Jonathan Fröberg.

Nu är mössor, nyckelband och banderoller upptryckta. Under onsdagen lanseras det hela på riktigt och det lär synas i stadens centrum. Sedan finns tanken att fler Oxelösundsprofiler ska utses.

Två av profilerna som arbetar inom turistnäringen, Kjell Andersson och Susann Borg, pekar på att det finns skäl att vara stolt över staden och att det kan vara nyttigt att lyssna på dem som ser Oxelösund med nya ögon.

– När jag träffar turisterna på campingen är de lyriska över Oxelösund, till och med över centrum, säger Borg och skrattar.

Arbetet med att ta fram varumärkesplattformen kostade 250 000 kronor och gjordes under 2016. Nu har bland annat en hemsida gjorts, mössor, vepor och annat marknadsföringsmaterial tryckts upp. Under 2018 är budgeten 200 000 kronor och sedan kommer kampanjen fortsätta att kosta pengar, men troligtvis mindre då det mesta av arbetet är gjort.

Ett enigt kommunfullmäktige antog plattformen under hösten 2016 och det har varit både ris och ros från oxelösundarna.

– Det har varit många positiva tillrop. Sedan är folk ibland frågande när det kommer något nytt. En del har undrat varför vi valde OXLS i stället för OXD. Andra tycker inte att det skulle stå på engelska, som i We are Oxelösund, säger Julia Bergman.

Profilerna som ska lyfta fram Oxelösund

Kjell Andersson: Har kört rundbåten till öarna utanför Oxelösund i 23 år.

Rema Hanino: Flyttade till Sverige för två år sedan och studerar på naturvetenskapliga programmet. Har som mål att bli tandläkare.

Susann Borg: Driver Jogersö camping.

Jonathan Fröberg: Driver sitt eget skivbolag där han ger ut sin egen musik.

Denise Malmsten: Judotränare på Oxelösunds judoklubb – och siktar på att komma in på judogymnasiet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om