I ett yttrande föreslår Nyköpingsborna Tore Jansson och Kjell Håkansson att man helt enkelt tar bort Nyköpingsbanan och låter bli att bygga bibanan genom Nyköping som finns i förslaget över bygget av Ostlänken. Nyköpingsbanan från dagens järnvägsstation och till Järna behövs inte, anser de.
– Hela Nyköping skulle slippa den här barriären som skär av tätorten på olika sätt. Du skulle få centralt belägen byggmark och hela den fina villabebyggelsen mellan bangårdsområdet och lasarettet skulle slippa det här eländet, säger Tore Jansson.
Godstrafiken, som är planerad att finnas kvar på Nyköpingsbanan, skulle kunna flyttas till andra banor, exempelvis västra stambanan förbi Gnesta och Katrineholm.
I stället föreslår de resecentrum längre västerut, en bit bort från Brunnsgatan, ungefär där TGOJ-banan går ihop med Nyköpingsbanan i dag. De vill se TGOJ öppen för persontrafik så att pendlare ska kunna åka från Oxelösund, med stationer på Arnö och i Nyköping, till Skavsta, och sedan vidare till exempelvis Stockholm.
– Man skulle kunna sätta sig på ett tåg i Oxelösund och vara i Stockholm på mindre än en timme. Oxelösund behöver vara en del av den förstorade arbetsmarknaden i regionen för att växa och överleva som kommun, säger Tore Jansson.
Tore Jansson och Kjell Håkansson kallar sig och de andra kollegor som de samarbetar med för en grupp seniorer som på sin fritid har arbetat med alternativet till Ostlänken genom Nyköping i flera år. Före pensioneringen har Tore Jansson arbetat bland annat som miljödirektör på länsstyrelsen och Kjell Håkansson är före detta vd på Studsvik samt ledamot i Ostlänkens styrelse. Nu vill de att Trafikverket och Nyköpings kommun utreder alternativet på riktigt.
Hur stor är chansen att ert förslag blir verklighet tror du?
– Nej, det ligger väl ganska pyrt till, men det är inte bara vi som tycker att det är bekymmersamt med Nyköpingsbanan, kommunen har tidigare sagt att alla konsekvenser måste utredas.