De vill inte betala för Citybanan

Banverket vill att Nyköpings och Gnestas kommuner ska vara med och betala utbyggnaden av Citybanan genom Stockholm.

Övrigt2003-04-08 22:36
De ledande kommunalråden Göran Forssberg, Nyköping och Gert Nilsson, Gnesta, ställer sig kallsinniga.
Banverket har skickat ut en lång lista på alla tänkbara kommuner och landsting som har ett intresse av utbyggd spårkapacitet.
Gnesta, Nyköping, Eskilstuna och Strängnäs finns med bland Sörmlandskommunerna liksom landstinget.
Staten täcker fjärrtågsintresset, säger Kjell-Åke Averstad, chef för Banverkets östra region, men täcker inte fullt ut kostnaderna för SL:s lokaltrafik och regionaltågtrafiken.

Hela projektet Citybanan ska vara klart 2011. Det kostar drygt 7 miljarder kronor. Statens står för cirka 5,1 miljarder. Återstår 2 miljarder som ska finansieras av andra parter.
Banverkets generaldirektör Bo Bylund och styrelseordförande Mats Hulth har skickat en inbjudan till kommuner och landsting i Stockholms närhet för att man den 25 april ska börja diskutera frågan.
Banverket kommer att starta en förhandlingsprocess med alla parter som har intresse av Citybanan.

Göran Forssberg, Nyköping, slår ifrån sig och säger att det är omöjligt enligt kommunallagen för Nyköping att betala för en satsning som ligger utanför det egna geografiska området.
Han stödjer sig på att Nyköpings kommun fick nej när det var tal om att kommunen (som då var storkommun med Gnesta och Trosa) skulle vara med och betala satsningen på Södertälje Syd.
Vi kan lyssna på vad Banverkets säger men inte vara med och betala. Det får vi inte. Det är ganska enkelt för mig att säga att det här går inte.
Han håller inte för omöjligt att Banverket gjort utskicket som en trevare för att få finansiärer.
Men det ställer vi oss kallsinniga till. Banverket får se till att lösa det här.
Gert Nilsson, Gnesta, ska diskutera Banverkets kallelse med kommunstyrelsens presidium idag, onsdag,
Min spontana reaktion är att vi inte har några möjligheter att vara med och betala Citybanan, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om