Kristin Boman, VD och ägare till Bomans, vet exakt hur ett romantiskt hotell ska vara.
– Det ska vara mycket känslor. Mustigt. Det ska vara ombonat och snyggt. För att uppmuntra till romantik är inredningen jätteviktig. Det ska vara vackert och sexigt – det gäller att ta ut svängarna.
Hon vet att gränsen mellan att det blir för mycket och helt perfekt är hårfin.
– Det gäller att ha fingertoppkänsla. Blir det för ängsligt så tycker jag att det är mainstream. Visst, det kanske ser fint ut, men det finns inget sug, säger hon.
Efterson Bomans är helt privatägt och drift och fastighet ligger i familjens händer, känner Kristin att hon har full koll på det hela.
– Det gör att jag kan göra som jag vill. Det är korta puckar helt enkelt. Jag reser mycket internationellt och plockar upp idéer vad gäller mat och rum. Jag vill inte att Bomans ska kännas som något landsortshotell utan mer internationellt. Jag köper till exempel alla mina tyger från Paris och New York.
Det finns inte ett rum i Bomans som är det andra likt. Kristin ser även till att inget stagnerar.
– Jag har alltid ett projekt på gång, oavsett om det gäller matsal, foajé eller något av hotellrummen.
Mat och dryck tycker Kristin är lika viktigt för att skapa romantiska känslor som inredningen av hotellet.
– Jag gillar ren mat, klassiska rätter som till exempel rårakor. Sen tycker jag att man ska kunna erbjuda till exempel en god champagne eller chardonnay. Mitt motto är ”More is more, less is a bore” och det vill jag ska genomsyra allt. Vi har till exempel mycket ”amenities”, som engångstofflor och många produkter på rummet, som man kan plocka hem. Det ska kännas lyxigt.
Har du något favorithotell som du gillar att besöka?
– I Paris finns det ett hotell som heter just L’hôtel. Jag gillar små boutique hotell där alla rum är olika, precis som hos oss.
Varför tror du att Trosa har blivit ett så populärt romantiskt retreat?
– Det ligger så nära Stockholm och det är motorväg. Det är sju mil hit, tar 50 minuter och så är det en charmig stad. Trosa har också en bra företagsanda. Jag ser staden som något av Sörmlands Gnosjö. Det finns många småföretagare här och bra förutsättningar för att driva sina företag. Ordning och reda helt enkelt. Bra utbud av hotell och restauranger. Jag ser dem som mina kollegor, inte som konkurrenter.
Är det mer populärt i dag att åka i väg på en weekend som ett par och lyxa till det?
– Det blir mer och mer populärt att som privatperson åka iväg, ja. Det kan gälla småbarnsföräldrar som lämnar sina barn för första gången på länge, som farmor som fyller 90 år. Vi har ett brett spann av kunder oavsett om det gäller ålder, yrke, lön...
Ett par stenkast från Bomans Hotell ligger Trosa Stadshotell som har runt 150 år på nacken. För Annika Forsgren, marknadschef för hotellet, är det inte konstigt att Trosa är så populärt bland förälskade par.
– Det är otroligt charmigt och idylliskt, säger hon.
Hotellet har ett romantikpaket som man kan boka när som helst på året men just till alla hjärtans dag satsar de mycket kraft på kärleksmenyn.
– För tredje året i rad kommer Ida Karlsson Hjorth hit från Gnesta, en väldigt duktig dessertkock . Hon var med i ”Hela Sverige bakar”, gick kanske inte till final, men hennes desserter är speciella.
Annars rekommenderar Annika hotellets spaavdelning.
– Vi har dagspa också så man kan bara komma förbi och hoppa in där. Det är njutbart. Det finns tända ljus där, kanske ta en behandling, bara koppla av.
Annika berättar också att det finns ett speciellt rum på hotellet som ger det där lilla extra. En etagesvit där man kan se stjärnhimlen över sängen.
– I alla rum finns det också bra sängar, mysiga textilier och en gosig fåtölj. Allt sådant är viktigt. Och så gäller det att få in lite ”passion and love”. Det kan vara som att vi alltid har levande blommor och att vi har personal som tycker om att göra det där lilla extra. Våra kunder ska känna omtanken.