"Den mest besynnerliga upphandling jag har varit med om"

Bara ett enda anbud kom in när Bo i Nyköping-kampanjen upphandlades 2015. – Det var väldigt styrt, säger Michael Johansson som arbetade med upphandlingen.

Michael Johansson arbetade på upphandlingsenheten när upphandlingen 2015 gjordes.

Michael Johansson arbetade på upphandlingsenheten när upphandlingen 2015 gjordes.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-02-09 06:30

Hans uppfattning är att den var styrd för att Nordic brand reality skulle få uppdraget.

– Kommunikationschefen tryckte ju väldigt hårt på att det skulle vara det här företaget, säger han.

Som nyanställd på upphandlingsenheten hade Michael Johansson svårt att sätta sig emot kommunikationschefen. Dåvarande chefen för upphandlingsenheten Stefan Kindeborg säger att det inte är så lätt för en anställd på upphandlingsenheten att ifrågasätta när en verksamhetschef ställer höga krav på en leverantör.

– Och kanske inte heller om det är en hög chef som Palaemona Mörner som sitter i kommunledningen. Då får man väl göra som chefen önskar kan jag tro, man vill ju hjälpa till förstås.

Anledningen till att det inte kom in några andra anbud i senaste upphandlingen tror Stefan Kindeborg beror på de höga kraven som ställdes på erfarenhet.

– Det var jättehöga krav på erfarenhet, vill jag minnas, och då faller många anbudsgivare bort. Det behöver inte vara fel i sig, men det blir en sorts styrning till den leverantör man redan har. Det är ganska vanligt.

Kravet var tio års erfarenhet av liknande uppdrag och minst fem uppdrag inom offentlig sektor.

– Det hade varit bättre om någon reklamfirma hade reagerat på det här direkt. Oproportionerliga krav får man inte ställa enligt LOU (lagen om offentlig upphandling).

Stefan Kindeborg tycker att andra reklamfirmor borde ha reagerat, lyft frågan och hört av sig om kraven upplevdes som oproportionerliga, när upphandlingen pågick.

– Om krav är så konkurrensbegränsande så att bara en firma har möjlighet att lämna anbud är det inte lagligt.

Är det inte kommunens ansvar?

– Jo, det finns ett ansvar där också, absolut. Men det är trots allt de olika verksamheternas ansvar att ställa relevanta krav. Upphandlingsenheten har internutbildat chefer en hel del om detta, så det ska man känna till.

Michael Johansson tyckte att hela upphandlingen gick konstigt till.

– Det var väldigt styrt. Min uppfattning är att det var otroligt styrt av Palaemona Mörner. Hon höll i det väldigt hårt. Det kändes väldigt frustrerande som nyanställd, säger han.

– Det var den mest besynnerliga upphandling jag har varit med om. Det här kändes inte bra.

Palaemona Mörner har svarat via mejl till SN med anledning av uppgifterna och hänvisar till kommunens hemsida: "Fakta om förfarandet vid upphandlingen finns på vår hemsida. Vi arbetade tillsammans med Upphandlingsenheten i en utvärderingsgrupp med att värdera de anbud som kom in 2007. Alla anbud utvärderades och poängsattes utifrån de kriterier som ställts i anbudsförfrågan. Detta finns protokollfört. Du kan få ut alla handlingar från Upphandlingsenheten."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om