När vårdpolitiken väl kom att sätta individen, patienten, främst fick gamla stela strukturer sakta men säkert ge vika för mer flexibla och mer tillgängliga.
Den utvecklingen har bara börjat.
I dagarna har Folkpartiet i Sörmland presenterat ett förslag om att på prov införa mobila läkarteam inom barnsjukvården, vilket tål att lyssnas till. Och Sörmlandsmoderaterna har lanserat ett ambitiöst program för ökad vårdsäkerhet och mer patientinflytande.
Båda utspelen har ett patienten först-perspektiv. Partier som säger sig utgå från individen, måste börja där.
Vårdvals- och hälsovalsreformerna gör nytta. Utvecklingen har ett par tydliga gemensamma nämnare: ökad valfrihet och ökad etableringsrätt. Fler patienter får chans till vård på fler mottagningar. Lägg därtill statliga stimulansmedel direkt riktade till att korta köer – och du har receptet för en kontinuerlig förändringsprocess som gör patientnytta och vårdnytta.
Men för att lagen om valfrihet ska ha bästa möjliga effekt, krävs ett kontinuerligt arbete mot administrativt krångel. Då är vårdgarantier ett verktyg att använda sig av. Då måste man vara uppmärksam på att inte landstingen försvårar för alternativ till vård i offentlig regi. Då måste man se till att det finns utrymme för patienter att säkra sin rätt till rätt och kvalitetssäker vård. Den som far illa ska ha rätt till upprättelse och skadestånd.
Alla som söker sig till vården ska få snabb respons och ett effektivt bemötande. Moderaterna i Sörmland vill avskaffa dagens system med att ringa upp för att bli uppringd lite senare och då få besked om en vårdtid.
I stället ställer man krav på att en patient ska få personlig telefonkontakt inom en minut, dygnet runt. Det är en omfattande förändring som kräver både resurser och smarta lösningar.
Folkpartiet vänder i sitt förslag på principen om att patienten ska komma till vården. I stället är det nu vården som ska komma till patienten, inom barnsjukvården. Sedan tidigare används systemet med mobila läkarteam inom äldrevården riktad till multisjuka.
Viss barnsjukvård kräver naturligtvis tillgång till ett sjukhus resurser eller en vårdcentrals. Men tanken att söka nya flexibla lösningar för möten mellan patient och läkare är god och värd att uppmuntra. Låt tiden när vårdpolitikens budskap var att ställa sig i kön som alla andra, vara historia.
Den som står i kö får ingen behandling
Det är bättre att mötas av ett Välkommen än ett Vänta.Vården har alldeles för länge präglats av det senare. Nu ser vi dock hur ett antal förändringsprocesser börjar få effekt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!