Som en del av deras infrastrukturöverenskommelse ska en kilometerskatt införas på tung trafik. Oavsett bränsle ska lastbilstransporter bestraffas för den sträcka som körs. Men för att vissa näringar inte ska drabbas extra hårt ska undantag göras. Något som aldrig kommer bli godkänt.
De rödgrönas kilometerskatt förväntas ge över 50 miljarder i intäkter till staten. Det finansierar hälften av deras löften på infrastrukturområdet. Utan kilometerskatt faller därför majoriteten av de rödgrönas föreslagna väg- och järnvägsbyggen.
Samtidigt är Socialdemokraterna smärtsamt medvetna om hur en sådan skatt skulle slå mot många näringar. Speciellt gäller det skogsindustrin, som är beroende av korta trätransporter i regioner med dålig kollektivtrafik. Järnvägen är helt enkelt inget alternativ.
För att inte slå ut skogsnäringen har en geografisk differentiering diskuterats. Regioner med mycket skog och dålig kollektivtrafik ska helt enkelt få lägre skatt. Chansen att EU-domstolen godkänner en sådan lag är minimal.
Därför måste oppositionen nu ge klara besked om hur de tänker agera om undantaget inte beviljas. Kommer skatten införas ändå? Isåfall väntar minskad lönsamhet och lägre konkurrenskraft i viktiga näringar? Kommer den att skrotas? Isåfall måste de berätta hur viktiga infrastruktursatsningar ska finansieras.
Kilometerskatt är från första början en dålig idé. Men om de rödgröna kommer till makten och misslyckas med att införa reformen kommer de ha alltför lätt att skylla ifrån sig. Det är den stora stygga unionen, EU, som hindrar.
Då är det värt att komma ihåg att reglerna är väl kända redan nu och att Socialdemokraterna, i alla fall förut, bejakat den fria rörligheten.
Att lägga fram förslag som står direkt i stid med denna regel är därför inte seriöst. De rödgröna borde lärt sig av Alliansens misstag.
Nu måste de ge besked om kilometerskatten.
Den stora stygga unionen
Sverige är med i EU och som medlemsland lyder vi under de lagar som vi gemensamt stiftat med unionens andra länder. Det har de politiska partierna lätt för att glömma.Alliansen glömde det i förra valet när de lovade sänkta arbetsgivaravgifter för alla tjänsteföretag. Att EU skulle säga nej var nästan en självklarhet. Unionens statsstödsregler förbjuder explicit undantag som införs för att gynna enskilda branscher.Nu gör de rödgröna samma misstag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!