Det går att slippa trängselskatterna

Den 3 januari startar trängselskatterna i Stockholm. Men bilister som har ett SL-kort kan enkelt klara sig undan avgifterna.Som ett led i införandet av trängselavgifter samordnas ett stort antal parkeringsplatser med kollektivtrafiken.

Övrigt2005-11-22 22:29
Tanken är att bilister på ett smidigt sätt ska kunna ställa bilen utanför innerstaden och åka kollektivt sista biten.
Biltrafiken i Stockholm kommer att minska och framkomligheten blir bättre. På de trafiktätaste vägarna hoppas staten att mer än var tionde bil försvinner.
Ett periodkort från SL blir nyckeln till framgång. Ett 30-dagarskort kostar 600 kronor. Med det kan man parkera utan extra kostnad på de stora infartsparkeringarna och sedan åka med all kollektivtrafik i Stockholms län.

Den som ändå väljer att bilpendla till och från Stockholms innerstad i rusningstrafik får betala cirka 40 kronor om dagen i trängselavgifter, vilket blir cirka 840 kronor i månaden. Till det kommer kostnader för bensin och slitage på bilen.
Gratisparkering och kollektivtrafik kan alltså spara en slant för den som vill och orkar. Dessutom skonas miljön från avgaser och partiklar, speciellt eftersom biltrafiken kommer att flyta bättre.
Om trafiken går med jämn hastighet utan köer med inbromsningar och accelerationer så minskar utsläppen kraftigt, säger miljöingenjör Lars Burman vid miljöförvaltningen i Stockholm.

Mindre utsläpp av partiklar från vägtrafiken gör det lättare att andas, speciellt för astmatiker.
Men det är inte någonting som jag tror att man själv kommer att känna i luften, säger Lars Burman.
Många partiklar som kommer från slitage och bilavgaser är så fina att de tränger in i hjärt- och kärlsystemet och förkortar livslängden.
Det finns beräkningar som visar att antalet dödsfall kan minska med drygt 30 per år när fordonstrafiken minskar.
Samtidigt beräknas att Essingeleden belastas ännu hårdare när försöket är igång. Eftersom leden är undantagen från avgifterna så kommer fler att ta den förbi staden.

Kostnaden för försöket med trängselskatter beräknas bli 3,8 miljarder kronor. I det ligger även en utökning av kollektivtrafiken plus infartsparkeringar och förbättrade vägar.
Kostnaderna får hela svenska folket hjälpas åt att bära. Det är nämligen staten som betalar, inte Stockholms stad.
Men staten räknar naturligtvis även med intäkter från avgifterna på 75 miljoner kronor i månaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om