Det här med turist är allt annat än trist

Den som talar varmt om behovet av ett växande småföretagande kan inte bortse från turismen, eller besöksnäringen som den ofta kallas. Det är en sektor som verkligen bygger på små och medelstora företag, där jobb skapas på plats.

Övrigt2012-02-01 05:00

Turismen är en näring som skapar vinst på att kittla den mänskliga nyfikenheten, det där som alltid har drivit oss att försöka upptäcka vad som finns bortom nästa kulle, nästa och nästa.
När näringsminister Annie Lööf (C) och infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) besöker besöksnäringens ledarskapsforum i Kolmården under ett dygn, är det ingen slump. Turismen börjar få självförtroende som en växande del av näringslivet. Exportvärdet av besöksnäringens tjänster 2010 var större än exportvärdet av bil-, järn- och stålindustrin tillsammans.
För företagandet utanför tätort är näringens möjligheter stora. Konsten är att dra nytta av lokala förutsättningar – naturen, kulturen, historien, maten, kompetensen eller annat som lockar till upplevelse och inlevelse.
Några vill vandra i Inga Lindströms fotspår, andra botaniserar bland hantverkare och matproducenter medan ytterligare några helt enkelt stannar till för en kopp kaffe före besöket på Öbolandet eller i Kiladalen.
Det finns ett uttalat samhälleligt intresse av att få turism- och besöksnäring att växa. Besöksmål är svåra att flytta utomlands. Marknaden är global, alltså gäller det att vara bäst på det man har.
Enligt Regionförbundet Sörmlands strategi för en hållbar besöksnäring 2013-2023 ska besöksnäringen i Sörmland fördubblas på en tioårsperiod. Det kräver att vi förmår att dra större nytta av närheten till huvudstaden, den lokala attraktionskraften och passagerarströmmarna till och från Skavsta flygplats.
2023 ska besöksnäringen i Sörmland ha närmare 3400 årsanställda. Det är en angenäm vision.
Mitt i all denna enighet är det bäst att peta in en brasklapp. För att vara ett attraktivt besöksmål krävs inte bara förmågan att nå gemensam nytta för branschens aktörer. Många projekt och satsningar stöttade med offentliga medel ska stärka helheten, men inget ersätter den där inneboende, enskilda drivkraften att erbjuda en smartare, vassare produkt än konkurrenterna.
Inget säljer sig självt. Besöksnäringen behöver aktörer som verkligen vill få ut max även av det mest väntade besöket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om