Dricks är kvittot på en trevlig kväll

Att ge eller inte ge. Det är frågan vi alla brottas med vid besök på restaurang. Storleken på plånbok, kultur och nöjdhetsfaktor avgör hur mycket vi är villiga att lämna i dricks. Om vi nu alls lämnar något.

Övrigt2004-09-27 09:21
Dricks kan vara en generationsfråga. De som är lite äldre kanske lämnar för att de alltid gjort så. De som är yngre gör det nog för att de markera att de uppskattar den service de har fått, säger Alexander Lundfeldt som är delägare i Wreta Gästgifveri.

När internationella gäster kommer till krogen tror jag de tar med sig sitt hemlands tankar om dricks och slår på tio procent när de betalar, säger Ella Niia, avtalssekreterare på Hotell- och restauranganställdas förbund (HRF).
I begreppet service ingår att kunden ska känna sig nöjd och avslappnad, att han eller hon känner sig välkommen och får ett bra bemötande. Det betyder inte automatiskt att personalen ska förvänta sig dricks, enligt Alexander Lundfeldt.

Bra service handlar mycket om sunt förnuft och kan jämföras med hur man beter sig när man har bjudit hem vänner och bekanta.
Du tar emot dina gäster, öppnar dörren för dem och tar hand om kläderna, ger dem kanske en välkomstdrink. Under måltiden ser du till att glasen fylls på och efteråt frågar du om de vill ha kaffe eller te. Följer man dessa regler och förädlar dem lite så ger man bra service.
Det kan låta självklart. Men för den som någon gång ätit på restaurang kan kvällen antingen sluta i ett saligt leende och mätta suckar eller bubblande ilska över ett snorkigt bemötande eller ignorans. Det påverkar viljan att vittja plånboken.

Om det senare inträffar finns det bara ett recept. Gå därifrån.
Absolut. Får man dåliga vibbar av personalen så ska man lämna restaurangen, säger Alexander Lundfeldt som själv gick ifrån en restaurang i Amsterdam där personalen aldrig kom och tog beställning.
Men han tycker samtidigt att det är viktigt att framföra kritik på plats, när något inträffar som man inte uppskattar. Det är lättare att direkt säga att vinet kanske inte var så gott som man tänkte, än att dagen efter sitta och försöka formulera sig i ett ilsket mejl. Och låta bli att lämna dricks.

Bra service ingår i prislistan. Men samtidigt är dricks en tydlig uppskattning.
Jag skulle skämmas livet ur mig om jag gick på restaurang och åt gott en hel kväll och inte lämnade dricks, säger han.
När det gäller det extra tillskottet till personalen finns inget spikrakt svar på i vilka lägen man bör lämna och hur mycket.
Dricksen samlas ibland i en pott som delas lika mellan personalen. På andra ställen har servitrisen egen plånbok och betalar en viss del till köks- och diskpersonal.

Tycker man att maten är god och vill förmedla det kan man fråga om man får prata med kocken eller kallskänkan och få chans att säga hur mycket man tyckte om restaurangbesöket.
HRF anser inte att dricks är en fråga som alls behöver diskuteras. Lönerna för dem som arbetar inom branschen ska vara så pass höga att de går att leva på.
Om vi får frågor om dricks säger vi alltid att kunden ska betala det som står på notan, säger Ella Niia.
Själv tillhör hon dem som bara i undantagsfall lämnar dricks. Hon tycker inte att servicen ska vara avhängig dricksen.
Att arbeta inom restaurangbranschen är ett serviceyrke och gästen har alltid rätt. Jag tror de flesta har inställningen att de vill göra allt för gästen oavsett om de får dricks. Får man missnöjda gäster kommer de inte tillbaka. Det sprider sig också till deras vänner som inte heller kommer, säger hon.

Uppskattning för arbetet är ändå en viktig bit. Och Ella Niia har förståelse för att serveringspersonal kan bli lite sur om dricksen uteblir.
För servitrisen Sofie Carlsson som serverade ett stort sällskap om tolv personer som åt och drack en hel kväll på en restaurang i Nyköping kändes det väldigt snopet att inte få ett öre i dricks.
När jag räknade notan hade de ätit för cirka 3 000 kronor och de hade lämnat exakta pengar i kronor och femtioöringar. Det kändes som att jag hade gett dem dålig service, fast jag hade ägnat dem extra mycket tid hela kvällen, säger hon.
Det finns också en tendens att restaurangbesökare inte lämnar dricks om de betalar med kort i stället för kontanter. Eller om det är ett företag som betalar på räkning.
Jag tycker det är skillnad på om det bara handlar om att bära ut en tallrik mat och något att dricka. Då är det som att äta på McDonalds. Men har man gjort sitt bästa för ett bord en kväll förväntar man sig något extra. Det behöver inte vara mycket, men det är ett tecken på att jag gjort ett bra jobb.

Får en servitris vara otrevlig om gästerna är omöjliga?
Egentligen aldrig. I den här branschen gäller det att vara förstående, man får inte lägga in personligt tyckande beroende på sin dagsform. Då är det kanske läge att stanna hemma i stället, säger Alexander Lundfeldt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om