Dunkhols siktar högt på Mantorp

De hade tröttnat på att kuska runt med var sin rallycrossbil. I stället gör Peter, 26, Christian, 31, och Kjell Dunkhols, 54 år, en jättesatsning på en långdistansserie i banracing där Vagnhäradsteamet samsas om att ratta en grymt vass Porsche.

Övrigt2006-04-18 23:44
När man kom tillbaka sent en söndagskväll och hade tre fullständigt sönderkörda bilar blev det till sist för mycket, ler Kjell Dunkhols.
I garaget utanför Vagnhärad står en Porsche 996 GT3 cup. Ett riktigt fullblod med nästan 400 hästkrafter under bakhuven. Varenda liten detalj är genomgången. Allt är klart inför helgens premiär på Mantorp.
Det känns skönt att ha gått igenom allt och gjort en test på Gotland ring. Och bilen känns rapp. Men annars är det faktiskt mindre antal timmar som går åt än både rallycrossen och den mera standardbetonade banracingvolvon som vi hade tidigare. Alla reservdelar ligger på hyllan nere på Porsche i Tyskland, vilket gör det lättarbetat.
Framför allt får man köra mycket bil. Redan på en enda banracingtävling är man uppe i körtiden man får på en hel rallycrossäsong, säger Christian.
Det enda som det lilla Vagnhäradsteamet får tänka på är att hushålla med är de lika dyra som breda däcken. Annars är det f u l l satsning som gäller.
Vi gör helt enkelt en jättesatsning för att kunna fightas med de stora teamen som nästan ligger på proffsnivå, säger Kjell.
SN:s utsända möter en förväntansfull trio. De tycks ha tänkt på det mesta. Allt från taktik med förarbyte till Christians åksjuka.
Det brukade komma efter en halvtimme, men jag har fått åksjukeplåster, förklarar Christian Dunkhols.
Är det prestigekamp om vem som ska få starta loppen?
Det brukar ganska naturligt bli den som har kört snabbast på tidsträningen inte jag med andra ord, skrattar Kjell.
Vad ska man tänka på i starten?
Bara att hålla sig undan från de som kör som blådårar för dom finns alltid. Det kan komma bilar från en lägre klass som laddar på i början, men man tar dom i det långa loppet, förklarar startmännen Peter och Christian.
Depåstoppen är ett kapitel för sig. Så mycket tid som möjligt på banan är grundregeln. Det gäller att passa på när loppet är satt efter följebil i mer än två varv efter en avåkning.
100 liter bensin tar 30 sekunder att fylla på. Och alla fyra däcken brukar våra duktiga depåkillar kunna byta ungefär lika snabbt som vi byter förare och rättar in stolen, förklarar Kjell Dunkhols.
På Anderstorps klassiska flygraka kommer deras bil upp i 300 kilometer i timmen. Sedan ska det bromsas in så sent som bara möjligt.
Det är där vår klass 4-bil är överlägsen lägre klasser. Det är en grym känsla, säger Christian.
I kurvorna kan givetvis tid göras. Mycket tid.
Vi har nytta av erfarenheterna från rallycrossen. Körtekniken gör att det lönar sig att köra aggressivt, våga stå på även när det hoppar till. Däremot är kurvtagningen annorlunda, där man oftast tjänar på att ligga mitt i banan, förklarar Peter.
Han ångrar inte direkt bytet till banracing.
Det enda man var lite undrande över var att de långa åktiderna skulle göra det lite långtråkigt. Men när man kliver ur bilen efter en och en halv timme undrar man var tiden har tagit vägen, ler Peter Dunkhols.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om