Ekonomibyrå som franchising ett snabbt växande koncept

Satsningen på att bygga upp en franchisekedja med ekonomibyråer har gått över all förväntan. Mats Melander, som driver Moretime ekonomibyrå i Nyköping, berättar att kedjan snart består av tio kontor.

Övrigt2007-08-12 17:44
Det var 2004 som Mats Melander satsade på konceptet att driva ekonomibyråer som franchiseföretag. Idén blev väl mottagen och efter ett år bestod nätverket av fem företag. En siffra som nu är fördubblad.
Det är jätteroligt att utfallet blivit så bra. Intresset är stort för företagsformen och jag tror att kunderna gillar den. Nu är det läge för en storsatsning.
Mats Melander menar att en stor del av det vinnande konceptet består i småskaligheten.
Varje kontor ska ha mellan tre och tio medarbetare, varken mer eller mindre. Kunderna uppskattar småskaligheten, samtidigt som vi är starka genom det nätverk som finns.
Målgruppen för Moretime-kedjan är små och medelstora företag, med upp till 50 anställda.
En annan fördel med nätverket som binder ihop ekonomibyråerna är att man kan dela på utbildnings- och investeringskostnader, tillägger Mats Melander.
I ett första steg fokuserar Moretime på att etablera kontor i Mälardalsregionen. Ett 20-tal kontor i den regionen är målet.
Steg två i expansionsplanen är de övriga storstadsregionerna. Ett delmål i utvecklingen är att det ska finnas 35 kontor i Sverige innan utgången av 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om