En krånglig men snygg fickparkering

Ryktet om de ivriga bävrarnas död var överdrivet.Trägen vinner.
Så måste man summera det långa och invecklade spelet om biltillverkaren Saab. General Motors fann en mer gynnsam lösning än en nedläggning. Spyker Cars fick sitt bilmärke. Saab lever vidare.

Övrigt2010-01-28 05:00

För regeringen – och framför allt näringsminister Maud Olofsson och näringsdepartementet var det en framgångens dag när man kunde meddela att den nedläggningshotade biltillverkaren hade fått en ny ägare. Det har under 15 månader lagts oerhört många arbetspass i Rosenbad, Trollhättan och Detroit – bland annat – på den här frågan.

Det må så vara att näringsministern har fått kritik för att inte ha sagt exakt rätt saker vid vissa tidpunkter under den här något skumpiga resan. Kommunikationsmässigt finns det säkert sådant som hon i efterhand helst hade velat göra om. Allt man säger bakom ratten lämpar sig inte i tryck.
Men färdriktningen har hela tiden varit korrekt. Det avgörande var att man klarade av den knixiga fickparkering som krävdes för ägarbytet – utan att krocka med stora delar av grannskapet längs vägen. En viktig del av regeringens arbete har varit de noggranna värderingsprocesser som krävs för att säkra statens insatser. Om man hade lyssnat till alla rödgröna utspel om diverse statliga garantier så hade statskassan redan bränt omfattande resurser.
Konsten att hålla huvudet kallt i svåra situationer är en nyckelingrediens för den som är satt att värna skattebetalarnas pengar och samtidigt underlätta för näringsverksamhet och företagande.
Insatserna för Saab handlar dock inte enbart om näringen och jobben. För regeringens transportpolitik underlättar det med en fordonsindustri som förmår att ta täten i omställningen till en hållbar fordonspark, som innehåller både personbilar, bussar och tåg. Med Saab och Volvo i Sverige är möjligheterna bättre.

Fordonsindustrins utmaningar har bara börjat. Företagsklimat och företagande måste stå högt på den politiska agendan under lång tid framöver. På den här punkten lär vi snart att se att skiljer en del mellan de två blockens näringspolitiska receptböcker.
För verksamheten i Trollhättan – och även reservdelslagret i Nyköping – är det naturligtvis en lättnad att verka inom ett företag som har fått en chans till nytt liv. Detsamma gäller för underleverantörer och företag i försäljningsleden. Saab har fått sin chans, men det är med stor sannolikhet en sista sådan.
När det breda jublet som mötte de nya ägarna i Trollhättan snart övergår till vardagslunk igen, utgör detta den allt överskuggande utmaningen för Saab Spyker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om