Staten ska inte äga bilfabriker, sade näringsminister Maud Olofsson redan från början och det är korrekt slutsats. Socialdemokraternas Mona Sahlin tvingades faktiskt att i efterhand revidera innebörden av sina inledande uttalanden; allt för att mildra bilden av att hon på fullt allvar ville köpa bilfabriker med samhällets pensionsmedel.
I går kom bekräftelsen på att den svensk-norska lyxbilstillverkaren Koeniggsegg ska köpa Saab från General Motors. Det var ett besked som åtminstone skingrar en del av osäkerheten inom företaget Saab. Det gäller också för verksamheten vid Saablagret i Nyköping.
Nu kommer det att vara de nya kommersiella ägarna som gör de marknadsmässiga bedömningarna av Saabs möjligheter och framtid. Det kommer inte att vara en samling politiker som exempelvis gör avvägningarna mellan antalet arbetstillfällen i Trollhättan och det bästa möjliga produktutbudet inom det ”nya” Saab. Tack och lov, bör tilläggas.
Inget kommer att förbli som förr. Bilbranschen ska ta sig igenom en global flaskhals, där de starkaste blir kvar och de bilproducenter som inte står tillräckligt säkert slås ut eller köps upp. Så är det med Saab och många andra av General Motors tidigare varumärken.
Det är oerhört stora pengar som står på spel. USA:s president Barack Obamas finansiella plågor späs på vid varje tillfälle som den amerikanska statens andel i General Motors ökar. Till slut kommer Barack Obama att tvingas göra val som ställer de amerikanska skattebetalarna mot de anställda i den amerikanska fordonsindustrin.
Det är en trygghet att den svenska regeringen har hållit staten och AP-fondskapitalet utanför ägarturerna i svensk bilindustri. Även om staten säkert kommer att backa upp Saab med garantier när Europeiska investeringsbanken ska besluta om ett undsättningslån i början av hösten.
Det är samtidigt naturligt att vara oerhört nyfiken på vilken form av Saab som döljer sig i detta Koenigsegg. Saaben har precis som Volvon varit en del av den svenska folksjälen. Gissningsvis blir nya Saab något annat än en folkbil, men som förhoppningsvis går med vinst.
En Saab inuti egget
!Rent politiskt har regeringen sopat banan med oppositionen i fråga om hur man bäst bör hantera krisen i den svenska fordonsindustrin.Regeringens recept må ha beskyllts för att vara kallsinnigt och avvaktande, men det har varit bra för skattebetalarna och sannolikt även för de inhemska biltillverkarna.Oppositionens lösning hade varit ett omständligt och oansvarigt sätt att riskera skattebetalarnas pengar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!