En tiger på jakt efter tillväxt

Det är tigerns år i den kinesiska almanackan. Tigern representerar starka känslor och tvära kast. Den som håller sig på god fot med en tiger har stor möjlighet att vinna lojalitet och lyhördhet. Däremot tvekar mytologins graciösaste kattdjur aldrig att sätta tänderna i sitt byte.
När Geelys huvudägare Li ­Shufu under söndagens presskonferens berättade om sina planer för Volvo personvagnar, valde han att referera till just tigern.

Övrigt2010-03-30 05:00

Den poesiintresserade företagsledaren beskrev Volvo som en tiger i behov av att släppas lös.
Tigerns hjärta placerade Li Shufu i Göteborg. Geely uppger att koncernen inte har några som helst planer att flytta tillverkningen av fler Volvomodeller ifrån Europa till Kina.
Och i ett kortsiktigt perspektiv är uttalandet trovärdigt.

Det är genom att kommunicera svenska idéer om solidaritet och säkerhet som Geely vill sälja in Volvo som varumärke hos den snabbväxande kinesiska medelklassen. I urbana, högutbildade Kina kan varumärkets skandinaviska historia ge Geely en nödvändig skjuts i konkurrensen med tyska prestigemärken.
Så länge Geely tjänar på att ha Volvos hjärta i Göteborg, kommer svensk fordonsindustri fortsätta att slå. Kinesiska Geely är en pålitligare ägare än holländska Spyker och lär inte få några problem med att tillföra nytt kapital i Volvo personvagnar. Prislappen från krisdrabbade Ford på drygt 13 miljarder kronor kan i sammanhanget betraktas som rena, rama reapriset. Geely omsätter förvisso inte mer än 11 miljarder – men företagets expansionsplaner är makalösa och få ifrågasätter i dag möjligheterna på den kinesiska marknaden.
Kina passerar snart 200 miljonstäder och en fjärdedel av landets befolkning på 1,3 miljarder människor räknas i dag som medelklass.

Volvo är en liten bricka, i den stora globala ekonomin. Om Geely lyckas i ambitionen att etablera Volvo personvagnar på den kinesiska marknaden talar väldigt lite för att Li Shufu skulle välja att låta produktionen stanna på västkusten.
I Kinas prestigekamp mot USA, om vilket land som ska ha världens största ekonomi, har den kinesiska fordonsindustrin avgörande betydelse. I kulisserna bakom Kinas första privata biltillverkare rör sig partiintressen som gärna ser en gradvis flytt till Shanghai.
Nästa gång Kina går in i tigerns år är 2022. Det kan mycket väl bli året när Volvo producerar sin sista bil i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om