Ena sidan lånar, den andra betalar för sig

Övrigt2005-10-05 17:44
Radions Ekot fick leta en del innan det gick att plocka fram de detaljer som skiljer de borgerliga partierna åt i respektive budgetförslag. Det är ett gott betyg åt samarbetet inom Alliansen.
Men skillnaderna finns där, det är ingalunda underligt. Familjepolitiken är och förblir en stor borgerlig stötesten och i energipolitiken är det numera folkpartiet som bildar en ytterlighet genom att bamsekrama nedlagda Barsebäcksverken.
Men gemensamt är att det finns en stark och kraftfull vilja att förändra. En borgerlig politik fokuserar på företagande och på arbete, de två avgörande förusättningarna för att det överhuvudtaget ska finnas några pengar till välfärden.
Det är därför vi ser att Alliansen lägger förslagen som är finansierade, medan regeringen lånar pengar av våra barn och barnbarn för att betala sina valårsutgifter. Den ena sidan lånar ogenerat, medan den andra betalar för sig.

Under alliansens paraply har de enskilda partiernas intressen fått stå tillbaka något. Därför blir de fyra oppositionsbudgetarna ett tillfälle att profilera sig - även mot varandra. Kristdemokraterna, som har de svagaste opinionssiffrorna, satsar följaktligen extra hårt. Därav exempelvis förslaget att halvera bensinmomsen. Till synes är det ett förslag som går de folkliga protesterna mot bensinpriset till mötes.
Men bekymret är att halveringen inte är genomförbar. EU tillåter vissa undantag från enhetliga momssatser, men inte på drivmedel.
Sverige behöver onekligen en bättre politik för alla dem som måste använda bilen i vardagen, eftersom den sittande vänsterkartellen misslyckats. Att sänka själva bensinskatten är dock betydligt dyrare än att halvera momsen och därför svårt att finansiera. Det finns mer pricksäkra och framtidsinriktade förslag. Ett är att rejält höja reseavdragen, som centern vill. Åtgärden skulle dessutom gynna bensinsnåla bilar före bensinslukande. Lägg till ett skatteavdrag för miljöbilar och åtgärderna blir till ett viktigt steg på vägen mot att minska oljeberoendet.

I takt med att konkurrensen om oljetillgångarna hårdnar på världsmarknaden, finns andra vägar att ta. Efterfrågan på miljöbilar ökar redan, marknaden börjar därför reagera. Denna utveckling behöver drivas på. Det är fullt realistiskt att tro att Sverige, med rätt stimulansåtgärder, förmår att vara bland de världsledande på teknik i miljöns tjänst. Alliansen behöver gå i bräschen för en sådan utveckling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om