Etik och konsumentmakt

Övrigt2001-07-11 10:04
E-post och en ökad medvetenhet kring att etiska rådet finns anges som orsaker till att antalet anmälningar mot könsdiskriminerande reklam ökat. Visserligen har inte antalet fällande domar ökat men det kanske inte är det viktiga. Det viktiga är snarast att allt fler blivit medvetna om att de själva kan påverka.
Konsumentmakten är stor och ska inte underskattas. Vem minns till exempel inte de väl förpackade tandkrämerna? Idag säljs så gott som alla tandkrämer utan kartonger och plast runt på grund av upprepade krav från konsumenterna, nästan alla tvättmedel är miljömärkta och på hamburgerkedjorna får du nästan aldrig lock på läsken.
Konsumenterna har nu tagit flyttat uppmärksamheten från miljöområdet till oetisk reklam. Kan vi kanske redan till nästa jul hoppas på en påklädd mullig modell från H
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om