Med sådana effekter är det naturligt att fortsätta med marknadsföringen.
Turismen växer i betydelse – lokalt och nationellt. Besökssiffrorna återfinns även i flygbolaget Ryanairs formella brev till kommunalrådet Jan Carle, där bolaget månar om ett ”fortsatt gott samarbete”.
Det finns dock en formulering som tål att noteras. Lesley Kane, Ryanairs Europamarknadschef, skriver följande: ”För att vi ska behålla de nuvarande sex flygplanen som är baserade i Nyköping är det av stor vikt att enas om en förlängning av innevarande avtal.”
Ryanair pressas av fallande vinster. I Nyköping, skriver Lesley Kane, har lönsamheten minskat mer än vad den har gjort närmare Ryanairs ”huvudmarknader”. Trots att trafiken på Skavsta ökar. Kort sagt, Ryanair behöver stålarna.
Den där meningen kan alltså antingen läsas som ett ultimatum eller som en utsträckt hand om gemensamma intressen. Om kommunstyrelse och kommunfullmäktige säger ja, vilket vi kan räkna med, så bör det vara utifrån den senare tolkningen.
Ett år i taget
Nyköpings kommun vill förlänga det senaste marknadsföringsavtalet med lågprisbolaget Ryanair, ett avtal som tecknades i oktober 2007 efter en upphandlingsprocess. Det är det andra avtalet mellan kommunen och flygbolaget. Det första blev mer omdiskuterat – och det gäller till 2013.I motiveringen från kommunens sida till att förlänga avtal nummer två med ett år anförs att alltfler Skavstaresenärer har valt att stanna till i Nyköping. Andelen har ökat från 3 procent 2006 till nuvarande 16 procent av passagerarna. Det är positivt, särskilt för den lokala besöksnäringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!