Ja, det är hårdraget och går att invända mot på flera sätt. Men det illustrerar skillnaderna mellan regeringens och oppositionens argumentation.
En arbetsgrupp inom Alliansen lade igår fram sina förslag på gemensam miljö- och klimatpolitik för nästa mandatperiod. För stad, land, hav och skog. Medan oppositionens miljöpolitik hårt lutar sig mot förbud och höjda klimatskatter, väljer Alliansen ibland att hellre stimulera ”rätt” beteende än att enbart straffbeskatta ”fel”.
Men Alliansen säger inte helt nej till mer av klimatskatter. Koldioxidskatt och energiskatter ska användas som effektivt styrmedel i klimatpolitiken, lovar de fyra partierna. Utan att säga höjningar högt. Om det skulle behöva styras mer än stimuleras.
Alliansprogrammet är ambitiöst. Om 40 år ska Sveriges nettoutsläpp i atmosfären vara noll. 20 år tidigare ska fordonsparken vara oberoende av fossila bränslen. Man understryker så klart lite extra att den egna energipolitiken, med kärnkraft, vattenkraft och förnyelsebara energikällor, gör en ökande inhemsk produktion av ”klimateffektiv el” till en exporttillgång. På samma sätt prisar man satsningar på ökat klimatbistånd i omvärlden.
Det som däremot saknas, är förslaget om en ny miljöbilspremie. Allianslöftena för trafiken kommer, lovar miljöminister Andreas Carlgren (C). Det har nämligen varit småstökigt i baksätet på Alliansens egen klimatbil.
För en tid sedan bestämde sig FP-ledaren Jan Björklund för att soloköra lite med ett miljöpolitiskt utspel och norpade då större delen av det gemensamma förslaget till miljöbilspremie. Det var inte stilrent, men i politiken tilldelas man sällan stilpoäng eller första pris i rent spel.
I kampen mellan blocken har regeringen som helhet en smartare fordonspolitik. Och den privata personbilen, i den utformning den nu må ha, kommer att ha en framtida funktion att fylla – både i storstad och landsbygd.
Som verktyg för att i närtid förnya en föråldrad fordonspark är då miljöbilspremien utmärkt. Fast då gäller det att de bilar som klassas som miljöbilar verkligen gör skäl för det på vägarna. Om etanolbilarna mest drivs på bensin uteblir den politiskt eftertraktade effekten.
Kan Allianspartierna hålla någorlunda ordning i baksätet har man ett i det stora hela attraktivt förslag till Pelle och Lisa. Oavsett var de väljer att köpa sin sill, köttfärs, ostpaj, gräslök eller färskpotatis inför midsommarfesten.
Färd mot framtiden utan bråk i baksätet
Pelle och Lisa behöver åka och storhandla. Vill du att de ska ta sin biogas- eller elbil, tryck A. Vill du att de ska vara utan bil och ta bussen i stället, tryck B.A står för Alliansen och B för de rödgröna i den här miljöbilskompassen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!