Färre fartyg lotsas till och från Oxelösund
Färre lotsningar och ökad risk för olyckor i farlederna. Det kan bli resultatet av Sjöfartsverkets översyn av reglerna för farledstillstånd till befälhavarna på vissa fartyg, något som oroar lotsarna.
Fartyg som ofta trafikerar en och samma led kan få bli befriade från lotsplikt om dess befälhavare klarar av att ta ett farledstillstånd. Generellt gäller att fartyg som är över 70 meter långt och 14 meter brett har lotsplikt. I Bråviken gäller över 90 meter för lotsplikt.
Sjöfartsverket försöker nu smyghöja gränsen för fartyg med 20 meter för att fler skall kunna få farledstillstånd. Släpper vi det här kommer det att inträffa fler olyckor, hävdar Pelle Borg.
Monika Sundklev, nautisk handläggare på Sjöfartsverkets lotsavdelning, planerar ni att sänka kraven på farledstillstånden?
Vi skall se över reglerna. Allting förändras ju.
Är det för att sänka kostnaderna?
Av praktiska skäl och dessutom minskar lotsarnas antal enligt tidigare plan. Vi kommer heller inte att ha resurser för att ta alla lotsningar, förklarar hon.
Kostar det för mycket att hålla många lotsar?
Ja, i längden är det en ekonomisk fråga, men också ett sätt att anpassa verksamheten och effektivisera organisationen.
Men det måste i så fall betyda en ökad risk?
Vi tror inte det för vi ser också över hur man får sitt farledstillstånd. Sökanden skall göra teori- och praktiska prov, måste ha ett visst antal resor i farleden och allting dokumenterat sedan minst två år bakåt, förklarar Monika Sundklev.
Helge Sipinen, trafikområdeschef för Ostkustens trafikområde, är också oroad över utvecklingen.
Det är lite tokigt att man går ner från 10 resor i leden till 3 för att få farledstillstånd och att man tar bort teoriprovet. Klarar man teoriprovet visar det att man i alla fall satt sig in i farleden, förklarar han.
Befälhavaren skall gå med en lots tre gånger i en led. Sedan är det upp till lotsen att bedöma om befälhavaren är kapabel att klara av den själv. Ett av problemen är språksvårigheterna.
De förstår inte vad vi säger, de kan inte kommunicera med oss och den som har dåliga språkkunskaper har inte en chans att få ett farledstillstånd, säger Pelle Borg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!