Fartfylld helg väntar för Jörgen Andersson
Nya cykeln är färdiginställd. Av Nyköpingsföraren Jörgen Anderssons Yamaha återstår inte många originalbitar. Ska man hänga med i Roadracingens elitklass duger inga standardgrejer. Årets cykel toppar över 300 kilometer i timmen.
Det är Sveriges snabbaste motorcykelklass på nationell nivå. Här finns det tuffaste motståndet.
De bästa förarna kör här, säger Jörgen. Så det är här man vill köra, det är den största utmaningen.
Från början tänkt som en budgetklass har nu kostnaderna sprungit iväg ordentligt. Och med det även farten.
Cykeln toppar runt 300 kilometer i timmen (km/h), berättar Jörgen. Men det finns inga banor i Sverige där det går att åka så fort.
Men det har han provat, bland annat under träningslägret i Frankrike i våras.
I Sverige ligger topphastigheten runt 260 kilometer i timmen på de snabbaste banorna. På Falkenberg ligger den lite lägre, runt 230.
Men den har den högsta topphastigheten, säger Jörgen. Vi kör i snitt 160
Det finns inte en gatcykel på marknanden som hänger med, berättar Jörgen.
Trots det är motorn förhållandevis liten, bara 600 kubikcentimeter. Men den har 145 hästkrafter, fördelat på 160 kilo.
Det är trettio hästkrafter mer än standardcykeln.
Av originalet återstår inte mycket. Endast ramen och fälgarna. Allt annat är ombyggt eller utbytt.
Skalet på motorn är väl kvar, men inuti är grejorna utbytta till ett kit från Yamaha. Plus lite till, säger Jörgen.
Med alla dessa ändringar är det inte konstigt att det har tagit tid att få ordning på cykeln. Först nu stämmer allting för Nyköpingsåkaren.
Jag var iväg och körde Scandinavian Open förra helgen. Då stämde allt perfekt. Så fortsätter det så här kan det bli något stort i helgen, säger han.
Det kan behövas. Efter tre körda tävlingar ligger Jörgen Andersson på tolfte plats i tabellen. Två gånger har han hamnat på poängplats. Ska han nå målet en topp fem-placering måste han ta poäng i nästan samtliga race framöver.
Det går att missa någon tävling, blir det mer än så måste man kriga i toppen i de andra loppen för att ha någon chans, säger han.
Viktigast är den sista deltävlingen, på Mantorp sista helgen i september.
Då räknas poängen dubbelt, så då gäller det verkligen att vara med och kriga i toppen. Kanske framför allt att inte köra bort sig, säger Jörgen Andersson och ler.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!